Festivaaliruuhkaa? Heinäkuussa Helsinki täytyy oluttapahtumista

Tämän vuoden heinäkuussa Helsingissä pidetään jopa kolmet olutfestivaalit.

Craft Beer Helsinki, Helsinki Haze Wave Festival sekä Suuret Oluet – Pienet Panimot. Vaikka kaikilla kolmella tapahtumalla on hieman toisistaan poikkeava profiili, on luonnollista että kilpailu kävijöistä tulee olemaan kova. Onhan kesällä myös muita tapahtumia kuten lukuisat muut kulttuuritapahtumat. Olutposti kysyi kolmelta oluttapahtuman järjestäjältä viisi kysymystä:

  1. Miksi olette valinneet oluttapahtumanne ajankohdaksi heinäkuun?
  2. Mikä on tapahtumanne kohderyhmä?
  3. Kuinka edellä mainitut tapahtumat erottuvat mielestänne toisistaan?
  4. Vieläkö mahtuu oluttapahtumia kesäksi Helsinkiin?
  5. Vapaa sana

 

Kuvassa mies ja olutlasiErkki Häme / Helsinki Haze Wave Festival / Kattilahalli, Suvilahti
24-25.7.2020
https://www.hazewavefestival.com/

 

  1. Heinäkuussa saattaa paistaa jopa aurinko! Oikeasti valitsimme sellaisen viikonlopun jolloin Euroopassa ei ole muita vakavasti otettavia suurempia festareita. Kotimaisten festareiden kanssa ei olisi päällekkäisyydet haitannut koska kohderyhmämme on eri, ja olisi voinut saada siitä hieman synergiaetuakin, mutta nyt ei osunut niitäkään samalle viikonlopulle.
  2. Syvällä pelissä olevat olutharrastajat, sekä uudet harrastajat jotka haluavat päästä kokemaan maailman parhaita oluita yhdessä paikassa. Me lennätämme Amerikasta maailman parhaita oluita erittäin tuoreena paikalle, ja jokaiselta panimolta on myös tekijät kaatamassa oluita, joten festivaali on todellinen oluen high end -tapahtuma.
  3. Me olemme pienempi, intiimimpi ja menemme todella vahvasti oluen taso edellä. Olemme ainoa jossa on tuoretta amerikkalaista olutta, ja kaikki muutkin oluet ovat tuotu maahan niin lähellä festareiden alkamiskohtaa kuin vaan logistisesti mahdollista. Meidän festivaali on aidosti invitational, eli me kutsumme panimot paikalle. Festareilla ei ole maahantuojien henkilökunta kaatamassa olutta, vaan oluiden tekijät. Meillä on myös sekä ulko- että sisätila käytössämme, eli kelistä riippumatta, aina viihtyy! Myös sijainti on olutfestareille aivan uusi, ja tapahtuman visuaaliseen puoleen panostetaan enemmän kuin millään festarilla aikaisemmin Suomessa.
  4. Alalla kuin alalla, jos asiat tekee sydämellä ja ei matki muita konseptillaan vaan luo jotain aivan uutta, mukaan mahtuu aina, oli kyse sitten parturikampaamosta tai olutfestivaalista.
  5. Koska tapahtuma tulee olemaan pienempi ja intiimimpi kuin muut heinäkuun olutfestivaalit, kannattaa liput ostaa jo ennakkoon – näyttää siltä että liput myydään loppuun jo mukavasti ennen tapahtuman alkua.

 

Kuvassa mies lippalaki päässäPekka Kääriäinen / Suuret Oluet – Pienet Panimot / Kaisaniemen puisto
29.7-1.8
www.suuretoluet.fi

  1. Tuo ajankohta valikoitui jo vuonna 2004, kun tulimme Helsinkiin Lahdessa edellisenä vuonna aloitetun tapahtuman jälkeen. Katsottiin, että tähän jää riittävästi väliä Lahteen ja että panimot ehtivät tehdä uutta olutta ja muita tuotteita.
  2. Haluamme tarjota näyteikkunan ja maistamismahdollisuuden suomalaiseen pienpanimomaailmaan myös ihmisille, joilla ei ole aiempaa tuntumaa näihin tuotteisiin. Alan harrastajat ovat tietenkin tervetulleita tapahtumaan ja panimot myös esittelevät uusia tuotteitaan. Markkinoimme tapahtumiamme myös ulkomailla.
  3. Tuossa aiemmin jo asiasta, mutta lisäksi haluamme tuoda esiin kotimaista streetfoodia ja mukana on myös keventävää ohjelmaa. Meillä keskiössä on suomalaiset pienpanimot ja niiden tuotteet, siis yhtiöiden itse valmistamat tuotteet. Muilta osin en ala vertailemaan tapahtumien sisältöjä toisiinsa.
  4. Erikoistapahtumille saattaa löytyä, kysyntähän sen lopulta ratkaisee.
  5. On hienoa, että aloittamamme oikeiden lasien käyttö tapahtumissa on levinnyt jo melko laajalle, vaikka se aluksi herätti jopa vastustusta niin yleisössä kuin viranomaisissakin. Olemme tästä saaneet myös Ekokompassi tunnustuksen Helsingin kaupungilta. Haluamme edistää ekologista kuluttamista mm. valitsemalla tapahtumapaikat niin, että niihin pääsee helposti jalan tai yleisillä kulkuneuvoilla ja tarjolla on eri kokoisia annoksia, maku edellä.

Kuvassa mies ja lippalakkiTero Forsberg / Craft Beer Helsinki / Rautatientori
2.-4.7. www.craftbeerhelsinki.fi

  1. Heinäkuussa Helsinki on parhaimmillaan. Loistavan sään todennäköisyys on suurin, mikä on ulkoilmatapahtumalle todella tärkeää. Heinäkuussa myös lomaillaan paljon, minkä ansiosta työt eivät häiritse niin paljoa oluesta nauttimista.
  2. Kohderyhmämme on laaja. Koska Craft Beer Helsinki on kuitenkin massatapahtuma, emme voi keskittyä pelkästään itsemme kaltaisiin oluthifistelijöihin. Haluamme luoda tapahtuman, jossa on matala kynnys tulla kokeilemaan hyvien panimoiden monipuolisia, mutta samalla kuitenkin pyrimme tuomaan mukaan joka vuosi uutta kiinnostavaa maisteltavaa myös syvemmällä olutskenessä oleville kuluttajille. Pidämme pääsymaksun matalana, jotta asiakkaalla on mahdollisuus tulla halutessaan maistamaan vaikka joka päivä vain pari tuotetta, eikä sisäänpääsyn hinta ainakaan pitäisi olla esteenä osallistumiselle.
  3. Osallistuvien panimoiden listaa katsomalla on helppo huomata, että tapahtumista vanhin eli SOPP nojaa suomalaiseen panimo-osaamiseen, ja uusin eli Hazy Wave ulkomaiseen. Craft Beer Helsinki tuo paikalle monia Suomen parhaita panimoita, ja lisäksi suuren joukon kiinnostavia ulkomaalaisia panimoita.
  4. Tietenkin! Ala kasvaa, ja on vain hienoa, että laadukkaita oluita tuodaan helposti maistettavaksi. Kun kuluttaja käy tänä vuonna yhdessä tapahtumassa ja pitää siitä, hän voi tulla ensi vuonna vaikka kahteen tapahtumaan. Kauniina kesäiltana Helsingin terassit ovat täynnä joka tapauksessa, joten on vain hienoa, että useana viikonloppuna on mahdollisuus terassin sijaan tai lisäksi valita myös laajemman oluttarjonnan tapahtumia.Tapahtumilla on tärkeä rooli myös siinä, että ihmiset uskaltavat kokeilla ja löytävät uusia makuja, ja sitä kautta valitsevat myös ympäri vuoden kaupan hyllyltä tuotteita monipuolisemmin.
  5. Oispa heinäkuu!

Teksti ja kuvat: Cyde ja haastateltavat