Sinebrychoff Juomaposti

Fat Lizard -panimo otti käyttöön digitaaliset tuotepassit

Espoolainen Fat Lizard Brewing Co. on ottanut käyttöönsä ensimmäiseksi Fat Lite Micro NEIPA -oluessa esteettömät digitaaliset Ezette-tuotepassit, jotka tarjoavat kuluttajille kattavat tuotetiedot ja monipuolisia toimintoja olutpakkauksesta löytyvän QR-koodin kautta.

Fat Lizardin käyttämissä Ezette-digitaalisissa tuotepasseissa on muun muassa säädettävä fonttikoko ja äänenlukutoiminto, jotka parantavat lukukokemusta kaikenlaisissa käyttötilanteissa. Koska digitaalisen tuotepassin sisältöjä voi jakaa helposti sähköpostilla ja sosiaalisen median kanaviin, ratkaisu toimii myös tuotteiden markkinointia tukevana työkaluna.

-Olemme aina halunneet olla eturivissä ottamassa käyttöön uusia ratkaisuja, jotka sopivat arvoihimme. Tämä digitaalinen tuotepassi on hyvä esimerkki siitä. Sen konsepti ja teknologia tukevat kaikkea sitä, mitä haluamme itsekin edistää – eli mahdollisimman tasa-arvoista palvelua kaikille. Ezetteen kautta oluen ystävät voivat myös jakaa tietoja tuotteesta ja panimosta helposti eteenpäin omille verkostoilleen, kertoo panimon luova johtaja Topi Kairenius.

Digitaalisella tuotepassilla esteettömyyttä ja saavutettavuutta

Ensimmäiset digitaaliset tuotepassit tulevat EU-alueella pakolliseen käyttöön luultavasti vuonna 2027. Digitaalinen tuotepassi perustuu EU:n ekosuunnitteluasetukseen ja tuotepassien tavoitteena on saada yritykset ja kuluttajat siirtymään kohti kestävämpiä valintoja ja tuotteita. Digitaalinen tuotepassi voisi toteutettuna näyttää esimerkiksi juuri QR-koodilta, jonka takaa kuluttaja saa tietoa tuotteen arvoketjuista: mm. raaka-aineista, materiaaleista, hiilijalanjäljestä, käyttötavoista ja kierrätettävyydestä. Samalla yrityksille mahdollistuu myös vapaaehtoisen datan, esimerkiksi huolto- ja korjausohjeiden sekä takuutietojen lisääminen. Digitaalista tuotepassia voisikin kutsua eräänlaiseksi digitaaliseksi versioksi tuotteesta.

EU:n esteettömyysdirektiivi tuli taas voimaan tänä kesänä. Se koskee laajasti digitaalisia palveluja ja tuotteita, kuten verkkosivustoja, mobiilisovelluksia ja tulevaisuudessa todennäköisesti myös digitaalisia tuotepasseja. Direktiivin tavoitteena on helpottaa kaikkien, erityisesti vammaisten henkilöiden, itsenäistä arkea ja osallistumista yhteiskuntaan. Saavutettava palvelu on esteetön, eli kaikki ihmiset pystyvät käyttämään sitä taustastaan ja digitaidoistaan riippumatta. Saavutettavuutta tarvitsee yli miljoona ihmistä Suomessa, joten mistään pienestä ryhmästä ei ole kyse.

Näihin molempiin digitaalinen Ezette-tuotepassi luo ratkaisun.

– Fat Lizard on hieno esimerkki suomalaisesta panimosta, joka ei tyydy vain tekemään erinomaista olutta vaan haluaa myös panostaa vastuullisuuteen, saavutettavuuteen ja uudenlaisiin tapoihin markkinoida tuotteitaan. On ilo tehdä yhteistyötä näin edistyksellisen kumppanin kanssa, toteaa myyntijohtaja  Ville Puskala Provisual Oy:stä, joka toteuttaa digitaaliset Ezette-tuotepassit.

Provisualin mukaan kaikkien panimoiden ja juomavalmistajien digitaaliset tuotepassit kootaan yhteen verkkoalustaan, josta niin kuluttajat kuin kauppiaat voivat hakea tietoja tuotteista. Näitä tuotepasseja tulee jatkossa näkymään myös muiden kotimaisten juomien, kuten alkoholittominen juomien,  tilaviinien, siiderin ja tisleiden yhteydessä.

Lähde ja kuvat: Provisual / Milla Näppi

Katso lisää:

Fat Lizardin uudet tynnyrikypsytetyt oluet ilahduttivat monipuolisuudellaan

Juomaposti Laitilian Kukko 2025
Juomaposti Laitilan Kukko 2025