Etko & Factory – kaksi brändiä yhden katon alla
Jo viisivuotiaalla Etko Brewingillä on suuria suunnitelmia. Muutto Herttoniemestä uusiin panimotiloihin siintää mielessä ja panimon Factory Brewing -olutbrändi on startannut tänä vuonna.
Etkon tarina alkaa töölöläisestä keittiöstä missä Jere Paajanen ja Sara Kiviluoma panivat kotiolutta. Hyvät kotioluet innostivat pariskuntaa perustamaan vuonna 2017 panimon, jolle annettiin nimi Etko, kaikkien suomalaisten tunteman etkot- perinteen mukaan. Panimo perustettiin Herttoniemen teollisuusalueen rakennuksen kolmanteen kerrokseen joka on Suomessa ainutlaatuista, panimot kun perustetaan yleensä maan tasalle.
Nyt Etkolla siintävät uudet tuulet. Panimo on julkistanut jo viime vuonna, että jossain vaiheessa on edessä muutto uusiin panimotiloihin.
– Se koska muutto tapahtuu, on vielä auki, kertoo panimon toimitusjohtaja Jan Grehn. – Tarkoitus on, että pääsemme keittämään oluita uudessa panimossa tämän vuoden aikana. Muutto ei ole vain meistä kiinni, joten joudumme katsomaan aikatauluja myös muiden näkökulmasta. Terassimme nousee taas ensi kesällä Konepajalle.
Etko Brewing tuottaa nyt Herttoniemen panimon rajoitetun kapasiteetin takia vuodessa hieman yli 70 000 litraa, mutta tuotannon on tarkoitus nousta voimakkaasti uuden panimon avaamisen jälkeen.
Etko ja Factory – kaksi brändiä yhden katon alla
Etkolla on viime vuoden lopusta tapahtunut muitakin muutoksia. Entisen 0,33 litran tölkin sijaan nyt tölkkikoko on monen pienpanimon suosima 0,44 litraa. Samalla on hiottu panimon visiota ja brändiä. Grehnin mukaan tulevaisuudessa panimon oluet kulkevat kahden brändin alla.
– Palkkasimme panimoon entisen Pien Brewingin oluentekijä Jirka Ordénin, joka tulee tulevaisuudessa tekemään Etkolle oluita Factory Brewing -nimen alla. Meillä on nyt kaksi oluentekijää, Anttipekka Ny ja Jirka. Heillä molemmilla on vapaat kädet suunnitella ja tehdä oluita kahden eri filosofian mukaan. Anttipekka keskittyy Etkon moderneihin ja helposti juotaviin IPA- , lager – ja hapanoluisiin ja Etkon muihin erikoisoluisiin. Jirkan ja Factory Brewingin kenttää ovat enemmän vahvat, kokeiluhenkiset ja intensiiviset NEIPAt, DIPAt, TIPAt, QIPAt, tynnyrikypsytetyt ja intensiiviset stoutit.
Jako Etkon ja Factoryn välillä näkyy – työnjaon ja filosofian lisäksi – Grehnin mukaan myös brändeissä ja pakkauksissa, Etkon ollessa edelleen värikäs ja leikkisä, Factory taas on brändiltään hienostunut ja hillitty, saaden inspiraationsa Konepajan lokaatiosta, mikä on vanha junatehdas.
Jirka Ordén on innoissaan uusista haasteista. – Tulemme keskittymään vahvasti myös tynnyrikypsytettyihin oluisiin, pääosin imperial stout- ja barley wine-tyylit edellä. Ammennan paljon vaikutteita jenkkipanimoiden tynnyrioluista, jotka ovat selkeästi omia lemppareitani. Tämä näkyy reseptiikassa; intensiivisissä ja isoissa mauissa ja tynnyrien valinnassa. Pyrimme löytämään parhaat tynnyrien toimittajat, jotta saamme varmasti käyttöömme tuoreita ja hyväkuntoisia tynnyreitä, joka näkyy aivan varmasti myös lopputuotteessa. Tynnyriohjelman on tulevaisuudessa tarkoitus pystyä tuottamaan useampia julkaisuja vuodessa. Niin maustamattomia oluita, kun rohkeasti maustettuja pastry stout -versioitakin.
Ordénin ja Grehnin mukaan Factory Brewingin oluet ovat ainakin alkuvaiheessa rajoitetummin saatavilla kuin itse Etkon nimen alla olevat tuotteet. Factoryn oluita saa tulevaisuudessa pääosin valikoiduista ravintoloista ja itse panimolta.
– Pyrimme tekemään vuonna 2023 myös paljon kollaboja, joista ensimmäistä, Mallasseppien kanssa tehtyä Way Of The TIPA -olutta pääsi maistamaan helmikuun lopussa mm. Tower Beeer festivaaleilla Helsingissä ja useissa olutravintoloissa ympäri maan. Lähdemme maaliskuussa myös Ruotsiin tekemään oluen mm. Brewskin kanssa, hehkuttaa Ordén.