Esittelyssä K-Citymarket Pirkkalan juomaosasto ja panimo Himo
K-Citymarket Pirkkala on ollut Olutpostin kumppani jo vuosia. Kyseessä on merkittävä alan toimija, koska heille myönnettiin ensimmäisenä Olutpostin Laadukas juomaosasto -diplomi. Mutta nyt on aika päivittää kuulumiset ja katsoa, mitä uutta on tapahtunut vuosien varrella. Laitoimme muutaman kysymyksen Teemu Lahtiselle, joka on mukana niin kaupan juomaosaston kehittämisessä kuin panimo Himossa joka toimii kaupan yhteydessä.
Kuinka monta eri tuotetta löytyy juomaosastonne hyllyistä?
Kaikki pakkaustyylit ja -koot mukaan lukien noin 1500 nimikettä. Nämä siis pelkästään olutnimikkeitä.
Mitkä oluttyylit ovat suosiossa teidän myymälässänne?
Modernit IPA:t ja erilaiset happamat, kuten monessa muussakin paikassa. Iloksemme voimme kertoa, että craft lagerit ovat selkeästi nostamassa osakkeitaan. Kotimainen pienpanimo-olut on ohittanut myynneissä ulkomaisen.
Miten luokittelette oluet hyllyssä (esim. tyyli, maku, maa, panimot tms.)?
Brändikaapit ovat meillä isossa roolissa. Keskeisellä paikalla on oman Panimo Himomme kylmäkaappi, maahantuojista edustusta kaapin muodossa löytyy Pien Distributionilta, Pikkulinnulta sekä Imbibe Internationalilta ja lisäksi Fat Lizardilla on nimikoitu kylmäkaappi.
Keskellä osastoa kulkee pitkä keskuskaappi, jonka toinen kylki on varattu kotimaiselle ja toinen ulkomaiselle pienpanimo-oluelle. Jälkimmäisen sisuksista löytyy myös pieni osio korkeamman hintaluokan alkoholittomille. Kylmätilaa toki kaikki.
Isojen panimoiden kylmäkaappien lisäksi löytyy useampi lämmin hylly, joihin on sijoitettu juomia aina lambiceista holittomien kautta siidereihin sekä lonkeroihin.
Hyllymetrejä siis piisaa.
Kuinka aiotte jatkokehittää juomaosastoa ja sen konseptia?
Haluamme tuoda vaativammatkin oluet lähemmäs peruskuluttajaa. Olemme tulevaisuudessa panostamassa enemmän ja enemmän siihen, että olutharrastajien lisäksi myös muu asiakaskunta löytää helpommin etsimänsä; oli se sitten suuren panimon uutuus, olutklassikko tai moderni hypemehu.
Projekti on vielä alkutekijöissä, mutta tarkoitus olisi asemoida olutosasto niin, että asiakkaat kulkisivat sen läpi, eivät sen ohi. Tällä hetkellä tietyt kulmat jäävät hieman pimentoon, eivätkä asiakkaat vaella luonnollisesti pelipaikoille.
Panimo Himo värittää vahvasti osaston olemusta ja Himon kehitys näkyy tietysti oluthyllyilläkin. Panimo kuitenkin sijaitsee kirjaimellisesti keskellä keksintöä.
Kuinka kuvailisitte juomaosastolla asioivaa asiakaskuntaanne?
Untappdia selaavia olutharrastajia, ”ison korin asiakkaita”, joille hinta ei ole kynnyskysymys, paikallisten perheiden päitä sekä enenevissä määrin olutturisteja ympäri maan.
Millaisena näette olut- ja yleensä juomakulttuurin kehityksen Suomessa?
Ajat ovat juuri nyt synkät, mutta valo pilkahtelee yhä koko olutkulttuurin ylle. Pienpanimoita tulee ja menee, mutta vahvat tekijät sekä innovatiiviset tulokkaat vievät kulttuuria eteenpäin. Toki isojen juomatalojen avustuksella.
Olut ei ole enää pelkkä rahvaan juoma, vaan sen potentiaali on alkanut vihdoin näkymään myös esimerkiksi fine dining -ravintoloissa. Sitä myöten pienpanimo-olut tavoittaa täysin uutta asiakassegmenttiä, jotka haluavat panostaa laatuolueen yhtä lailla kuin esimerkiksi laatuviiniin. Laatu korvaa määrän on klisee, mutta pitää pirun hyvin paikkansa.
Tekemistä riittää, mutta potentiaalisia kasvun paikkoja piisaa kyllä.
Mitä terveisiä haluaisitte välittää Olutpostin lukijakunnalle?
Tulkaa maistamaan ja taltuttamaan Himo. Se on ehkä vain olutta, mutta parhaimmillaan elämää mullistava kokemus.
K-Citymarket Pirkkala on myös yksi TOP TEN -kaupoista Ja löytyy myös Olutpostin Juomatutka kartalta .
Kuvat: K-Citymarket Pirkkala ja Panimo Himo
Kysymyksiin vastasi Teemu Lahtinen