Alkon myynti laskussa – lakimuutos syynä

Vuonna 2024 Alkosta ostettiin 71,2 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 7,4 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Alkon mukaan myynnin laskuun vaikutti varsinkin kesällä voimaan astunut lakimuutos. Suosituimmat panimotuotteet ovat vahvoja lagereita, lonkeroita ja siidereitä.

Alko on julkaissut viime viikolla viime myyntitilastonsa vuoden 2024 osalta.

Alkon litramyynti on pudonnut viime vuonna kaikissa tuoteryhmissä, mutta tuoteryhmien kesken on eroja myynnin vähenemisessä. Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi alkoholilaki, joka toi päivittäistavarakauppaan enintään 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut alkoholijuomat, on Alkon mukaan vaikuttanut varsinkin viineihin, joka on Alkon suurin tuoteryhmä kokonaismyynnistä.

– Kuten odotimmekin, alkoholilain muutos on kohdistunut Alkossa myytävien kaikkien tuoteryhmien myyntiin. Eniten myynninlaskua litroissa on ollut yli 8-prosenttisissa viineissä. Myös yli 8-prosenttisten oluiden myynti on laskenut selvästi, sanoo Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.

Tosin tilastoissa näkyy että, muuten panimotuotteiden myynti säilyi lähes ennallaan ja alkoholittomien myynti nousi 3,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2023. Vuonna 2024 viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia. Eniten myyntiään ovat laskeneet väkevät, 9,1 prosenttia, joihin kohdistui suurin veronkorotus.

Myös Alkon kävijämäärä on vähentynyt, asiakaskäyntejä Alkon myymälöissä oli viime vuonna 47,4 miljoonaa, kun vuonna 2023 asiakkaita oli 50,7 miljoonaa.

– Ruokakauppoja on noin 12 kertaa enemmän kuin Alkon myymälöitä ja myyntiajat 20 prosenttia laajemmat kuin meillä. Ruokakaupat myyvät alkoholijuomia myös sunnuntaisin. On selvää, että tämä näkyy myyntilitroissamme. Meillä asioidaan keskimäärin noin kerran kuukaudessa, kun ruokakaupassa asioidaan useita kertoja viikossa, kertoo Pennanen.

Alko julkaisee kerran vuodessa myydyimpien tuotemerkkien listan, jonka useat tuotteet ovat ikisuosittuja. Kolme myydyintä tuotetta Alkossa on väkeviä. Olutihmisille on huomioitavaa, että Olvin Tuplapukki-olut putosi neljänneltä sijannelta seitsemänneksi, mikä johtunee alkoholilain muutoksesta ja tuotteen myynnin vapautumisesta päivittäistavarakauppoihin. Panimotuotteita top10 listalla on vain kaksi.

-Väkevien osuus litramyynnistä oli 27 prosenttia. 10 myydyintä väkevää muodostavat koko tuoteryhmän myynnistä noin 50 prosenttia, eli myynti keskittyy vahvasti muutamalle tuotteelle. Kokonaislitramyynnistämme 62 prosenttia on viinejä, joita valikoimassa vuoden aikana oli lukumääräisesti lähes 8 500, panimotuotteita 10 prosenttia ja alkoholittomia prosentti, toteaa Pennanen.

Panimojuomapuolella myydyimmät tuotteet ovat vahvoja lager-oluita, lonkeroita ja siidereitä. Olutta myydään Alkossa noin 4 645 000 litraa vuodessa, josta vahvaa lageria 1 746 000 ja  lageria 1 688 000 litraa eli suurin osa. Vertailun vuoksi voi kertoa, että IPA-oluita menee Alkosta noin 307 000 litraa ja stouttia ja porteria yhteensä 206 000 litraa, näiden ollen lagereiden jälkeen suurimmat oluttyylit. Erilaisia juomasekoituksia, sisältäen lokerot, Alkosta myydään 2 039 000 litraa ja alkoholittomia juomia myydään 627 000 litraa.

Lähde ja listat Alko, kuvituskuvat Pexels.

Katso lisää:

Olut on yhä ykkönen päivittäiskaupassa