Uuteen nousuun Unison Brewing Company!
Joensuulainen Unison Brewing on laittanut suurempaa vaihdetta päälle alkutaipaleen vaikeuksien vahvistamana ja nyt panimon palkitut tuotteet leviävät vauhdilla ympäri Suomea. Olutpostin vieraillessa panimolla oli meininki ja yhteishenki käsinkosketeltava.
Panimon oluita on saatavilla Keskon varastotoimituksena, paikallinen osuuskauppa mukana sekä uutena Kuopion alueen S-ryhmä aukesi tuotteille ja neuvottelut Suur-Savon osuuskaupan kanssa loppusuoralla ja lukuisat muut paikat.
Huomioitavaa onkin panimon poikkeuksellinen satsaaminen myyntiin ja markkinointiin joka on ikävä kyllä usean pienen panimon kompastuskivi.
Panimon toimitusjohtaja Aapo Gröhn pitää tapahtumien merkitystä toiminnalle merkityksellisenä.
”Me ajattelemme tapahtumapuolta ennen kaikkea markkinointina. Parasta niissä asiakkailta saatu suora palaute”, toteaa Gröhn.
Tänä kesänä Unison Brewingin porukkaa on nähty eri oluttapahtumissa kuten mm. Hamina Bastionissa, Suuret Oluet – Pienet Panimot -olutfestivaaleilla sekä useissa muissa tapahtumissa, joissa oluet ovat olleet myynnissä sivuttaistuotteena. Näitä ovat mm. ruoka- ja musiikkitapahtumat.
Panimon oluita voi maistella vielä ainakin tulevissa SOPP -tapahtumissa Helsingissä, Turussa ja Oulussa. Myyntisihteeri Oona Heikkinen heittää väliin mainion lukeman, sillä vaikka säät olivat haasteelliset, Joensuun Ilovaarirockissa kahden illan aikana oli myyty tyhjiksi yli 18 kpl 30 litran kegejä!!
Myydyin tuote on panimon Vehnä-Olut ja seuraavana Brown Ale, joka loppui kesken mm. Hamina Bastion Beer Festival -oluttapahtumassa.
”Jotkut ihmiset karsastavat vielä aika paljon tummia oluita, mutta kaikki ovat yllättyneet kun ovat kokeilleet Brown Aleamme”, heittää olutmestari Joni Sormunen väliin ja jatkaa.
“Tällä hetkellä panimon tuoterepertuaarissa on neljä eri olutta ja tulossa on uutena IPA, joka on pantu ‘pulputtamaan’ juuri ennen Olutpostin vierailua. Kyseisessä IPAssa on kuutta eri humalaa, joten odotettavissa on mielenkiintoinen tuote. Myös uusia lager-oluita on tulossa.”
Sormunen on tuttu mies kotiolutpuolelta, kunnes siirtyi kaupallisen panimon leipiin noin kaksi vuotta sitten. Mies on tuttu kirjoittajana myös Kotiolutpostin kautta, jota hän oli aloittamassa ja toiminnassa mukana vieläkin.
”Eipä tässä ole paljon kotona ehtinyt tehdä olutta, sillä niin työ kuin arkitoimet vievät suurperheellisen ajan aika tarkkaan. Eikä siinä lähdetä noin vaan lasten pyllyjä pesemään kesken prosessin”, Sormunen naurahtaa.
Panimon kapasiteetti käy tällä hetkellä täysillä. Panimon puolella pulputtaa 10 kahden tuhannen litran tankkia. Parasta aikaa on menossa useita neuvotteluja niin suurempien tilojen kuin oman taproominkin suhteen.
“Ensi talvena meidän on pakko muuttaa, sillä seinät tulevat vastaan nykyisessä paikassa. Ajatuksissa on myös panimon laajentaminen muuallekin Suomeen ja uskokaa tai älkää, mutta neuvotteluja on käyty vakavissaan myös ulkomaisten toimijoiden kanssa, mutta näistä sitten lisää kun on konkretiaa. Suunnitteilla meillä on ensi vuodelle myös omia oluttapahtumia joita paikkakunnaltamme onkin puuttunut”, kertoo Gröhn.
Sormunen pitää oman taproomin merkitystä oleellisena varsinkin, kun tehdään koe-eriä, sillä sieltä saatujen palautteiden mukaan on hyvä lähteä kasvattamaan keittokokoja laajempaan kaupalliseen jakeluun.
Panimon omistajarakenteessa on tapahtunut muutoksia aivan lähiaikoina. Nyt yrityksen puikossa ovat Gröhnin veljekset Aapo ja Iivo, joka liidaa myyntiä. Kolmantena omistajana häärii Tomi Piipponen, joka ei työkiireiltään ehtinyt mukaan haastatteluun. Nuoresta iästään huolimatta veljekset ovat kokeneita ja sangen menestyneitä monialayrittäjiä, joten ainakaan yrityksen pyörittämisen suhteen ei olla eilisen teeren poikia. Vasta noin kuukauden tehtaan riveissä myynnistä vastannut Iivo toteaa olevansa toimikuvaansa enemmän kuin tyytyväinen.
”Minusta meidän tuotteitamme on helppo myydä, varsinkin kun oluet ovat laadukkaita. Meillä on myynnin parissa strategiana ‘ihmiseltä ihmiselle’, eli käydä tutustumassa jälleenmyyjiin aina paikan päällä. Vaikka se on alkuun työlästä, autot liikkuvat ja Helsingissä meillä on jo oma myyjä. Helsingistä Unisonin tuotteita löytyy ainakin noin kymmenestä ravintolasta ja lukuisista K-kaupoista. Myös Tampere on meille kasvava markkina-alue”, kertoo Iivo Gröhn.
Kuinka kohti 8 % rajaa?
Kun puhe siirtyy tulevaan alkoholilakiin, joka mahdollistaisi enintään 8 % vahvuisten oluiden saapumisen vähittäiskauppojen hyllyille toteaa olutmestari Sormunen:
”Onhan se mukavaa kun pääsee tuottamaan uusia oluttyylejä joihin käy se alkoholiprosentti, joka niihin on tarkoitettu. Näin ei tarvitse tehdä oluita keinotekoisesti pakottamalla johonkin raamiin. Ajatuksissa ovat olleet mm. tupla-IPAt ja jotkin belgityyliset dubbelit sekä muut.”
Palkinnoista
Unison Brewing Company on saavuttanut mainetta myös palkituilla oluilla kuten Suomen Paras Olut 2022 sarjavoittaja Vehnä-Olut sekä European Beer Challenge 2023 -kilpailun kultamitalimaininta samaisella oluella.
”Henkisesti nämä palkinnot ovat meille merkittäviä ja heijastuvat myös tuotteiden menekkiin” toteaa Aapo Gröhn.
”Onhan se oluen panijalle iso asia saada tunnustusta. Varsinkin European Beer Challengen kultalätkä lämmittää sydäntä. Pärjääminen suurten toimijoiden joukossa on merkki siitä, että olemme tehneet jotain oikein”, Sormunen jatkaa
Olutpostille jäi vierailusta mieleen henkilökunnan superpositiivinen asenne sekä vahvan yrittämisen maku. Ja mikä ettei, sillä lähes koko porukka koostuu vanhoista pitkäaikaisista ystävistä.
Unisonin porukkaa on tavattavissa Helsingin SOPPissa toisella viikolla.
Unison Brewing Company on myös yksi Olutpostin panimokumppaneista ja se löytyy myös Olutpostin Oluttutkasta.
Teksti ja kuvat: cyde