Siideriposti Juomaposti
Juomaposti Arctic IPA Olutposti paraatibanneri

Tuopillinen: Olutta selkokielellä 3: Miten olutta voi harrastaa?

Olutta voi harrastaa eri tavoilla.

Tikkaaminen

Nykyään suosittua on ”tikata” oluita. Tikkaaminen tarkoittaa oluen
muistiin merkitsemistä. Kun maistaa uuden oluen, se merkitään muistiin.
Tikkaajat haluavat maistaa mahdollisimman monta erilaista olutta.

Sosiaalinen media

Jotkut olutharrastajat jakavat kuvia ja arvioita oluista sosiaalisessa
mediassa. Oluen harrastamiseen on tehty sovelluksia.
Olutsovelluksia ovat esimerkiksi Untappd, Ratebeer ja Pint Please.
Monet tikkaajat käyttävät sovelluksia apuvälineenä. Olut on suosittua
myös Facebookissa ja Instagrammissa.

Facebookissa on esimerkiksi Suomen Olutharrastajat -ryhmä.

Keräily

Olueen liittyvät asiat voivat olla keräilykohteita. Vanhoja oluttavaroita
ja mainoksia keräillään. Myös etikettejä ja korkkeja voi keräillä.

Facebookissa on Onneksi on Ohraa -ryhmä, jossa keräilijät
keskustelevat.

Olutmatkailu

Oluen perässä voi matkustaa ympäri maailman.

Olutmatkoja voi tehdä oluttyylien kotimaihin. Niissä voi
maistaa oluttyyliä alkuperäisessä muodossa.

Matkoja voi tehdä myös panimoihin. Panimoista
saa usein tuoretta olutta juotavaksi.

Matkoilta voi tuoda olutta tuliaisena itselleen tai kavereille.

Hyviä olutmatkailukohteita ovat esimerkiksi Iso-Britannia,
Belgia, Saksa, Tsekki ja monet paikat USAssa.

Bloggaaminen— 

Oluesta voi kirjoittaa blogia. Esimerkiksi tämä teksti on osa
Tuopillinen-olutblogia. Blogissa voi kirjoittaa juomistaan
oluista. Olutblogissa voi kirjoitaa myös muista ajatuksistaan, jotka
liittyvät olueen.

Suosituimmat blogit ovat englanninkielisiä.
Suomenkielisiä blogeja on myös.

Suosittuja suomenkielisiä olutblogeja ovat
esimerkiksi Reittausblogi,— Jaskan Kaljat, Bönthöö Bönthöö ja Olutkellari.
Ikävä kyllä selkokielellä kirjoitettuja olutblogeja ei ole.

Hyviä englanninkielisiä olutblogeja ovat esimerkiksi
Boak & Bailey, Good Beer Hunting ja Pete Brown.

Videot

Videobloggaaminen on myös yksi tapa harrastaa olutta.
Se on blogin tekemistä videona, ilman kirjoittamista. Esimerkiksi
Youtubessa on monia videoblogeja oluesta. Suomenkielisiä videoblogeja
oluesta ei ole kovin montaa.

Suosittuja englanninkielisiä olutkanavia youtubessa ovat
esimerkiksi Real Ale Craft Beer— ja The Craft Beer Channel.

Jotkut suomalaiset bloggaajat ovat tehneet myös videoita.
Videoita ovat tehneet ainakin Reittausblogi ja Tuopin Ääressä.
Myös Olutposti-lehdellä on Youtube-kanava.

Ruoka

Herkullisin tapa harrastaa olutta on tehdä ruokaa. Olutta voi käyttää
ruokaa laittaessa. Esimerkiksi hirvipataan voi laittaa olutta.

Olutta voi myös parittaa ruualle. Parittaminen tarkoittaa sopivan
oluen ja sopivan ruuan yhdistämistä. Oluen parittaminen on
hauskaa. Pareja on helppo löytää kokeilemalla. Yhdistä erilaisia oluita ja ruokia!

Olutta voi nauttia ruuan kanssa ravintolassa. Joissakin ravintoloissa
on paljon oluita. Joissakin ravintoloissa on jopa oma panimo.
Hyvää ruokaa ja olutta saa Helsingissä esimerkiksi ravintoloista
Bryggeri Helsinki— ja— Il Birrificio,

Historia

Oluella on pitkä historia. Oluthistoriaa voi harrastaa
keräilemällä vanhoja oluttavaroita. Oluthistoriaa on myös olutmatkailu
vanhoihin olutpaikkoihin. Oluthistoriaa oppii myös lukemalla oluen
historiasta.

Oluen tekeminen

Olutta voi tehdä itse. Oluen tekeminen kotona on melko yksinkertaista.
Kotona tehtyä olutta kutsutaan kotiolueksi. Kotiolutta voi tehdä kuka vain.
Tarvitset vain ison kattilan ja aineksia.

Kotioluen oppii parhaiten tekemällä. Aloittamiseen hyvä ohje
löytyy Reittausblogi-blogista tästä linkistä.

Tekemäänsä kotiolutta voi ilmoittaa kilpailuun.
Kotiolutkilpailuja Suomessa ovat mm. Valtakunnallinen
kotiolutkilpailu, Himabisse, Homemade Dynamite ja KeikyKimitö.

Ihan muuten vain

Olutta ei tarvitse ottaa vakavasti. Olutta voi juoda ihan muuten vain.
Sitä ei tarvitse harrastaa. Hyvä olut on hyvää olutta ilman harrastuksiakin.

Olutta selkokielellä, osat:

1 -— Mistä olut on tehty?— (joulukuu 2018)
2 – Minkä makuisia oluet ovat? (tammikuu 2019)
3 – Miten olutta voi harrastaa? (tämä kirjoitus)
4 – Millaista on oluen historia? (maalis-huhtikuu 2019)

Harjoittelen selkokielen kirjoittamista. Annathan palautetta kommenteissa!

Kahviposti Juomaposti