Mallaskosken Ville Hyppönen kertoo True-sarjan suunnitteluprosessista
Olutposti haastatteli Mallaskoski Breweryn Ville Hyppöstä alkuvuonna lanseeratun True-tuotesarjan kehityksestä ja panimon suunnitelmista keväälle 2018.
Mistä True idea lähti?
– Sen voisi nähdä juurikin tasapainottavana liikkeenä suosiotaan kasvattavalle erityisten erikoisoluiden buumille, missä erilaisuudesta ja kummallisuudesta humalahurjasteluineen, mausteineen ja tynnyrikypsytyksineen tuntuu välillä tulevan itse tarkoitus.
Toki tykkäämme itsekin panna myös kokeellisia ja vähemmän perinteisiä oluita, mutta tälläkertaa suunnaksi valikoitui tämä. Kaiken erikoisuudentavoittelun keskellä meistä yksinkertaisesti tuntui raikkaalta tämänkaltainen ”keep it simple” -lähestymistapa. Selkeiden ja teknisesti puhtaiden perusoluiden paneminen sattuu myös sopivasti olemaan perinteikkään panimomme ja panimomestarimme vahvuuksia.
Arvelimme, että sarjalle saattaisi myös olla tilausta ravintola-asiakkaidemme ja heidän asiakkaidensa keskuudessa. Palaute on ollut miellyttävän positiivista.
Kerro hiukan lisää suunnitteluprosessistanne?
– Kuten kehitysprosesseissa usein, on vaikea nimetä yhtä henkilöä joka olisi idean taustalla, tai koska idea oikeastaan syntyi. Meillä on konsernissa sikäli onnellinen tilanne, että meillä on samassa ”perheessä” aika monta näkökulmaa juoma-alaan. On panimoihmisiä, anniskelupuolen ihmisiä, markkinoinnin ammattilaisia, myynnin ammattilaisia ja niin edelleen. Keskinäisissä keskusteluissa huomasimme tykkäävämme esiin nousseesta back to roots -ajatuksesta ja näin projekti uudesta tuoteperheestä käynnistyi.
Osa True-sarjasta on jo myynnissä. Milloin loput tuotteet nähdään hyllyillä?
– True Double IPA oli siis Alkossa kausivetona ”käsityöläisoluet” -otsikon alla. Hyvän palautteen rohkaisemina listaamme tuotteen kevään mittaan myös tilausvalikoimaan. True Bock on Alkon vakiovalikoimassa. Uusin True Lager aloittaa Alkon vakiovalikoimassa nyt kuun vaihteessa.
Sarjaan on suunnitteilla myös uusia oluita ja tällä hetkellä mm. pieni erä True Baltic Porteria on ravintolamyynnissä.
True erottuu myös ulkoasultaan muista Mallaskoski-tuotteista. Kuka suunnitteli etiketit?
– Ulkoasun taustalla on Vivan Daaboul (Marketing & Creative Solutions Lead) omalta markkinointiosastoltamme. Ulkoasussa on haettu pelkistettyä ja selkeää ilmaisua kuten oluissakin.
Onko Mallaskoski Brewery mukana kesän tapahtumissa?
-— Mallaskoski nähdään todennäköisesti kesän aikana tapahtumissa ja tarjolla tietenkin myös True-tuotteita.