TOP 10 – Oluen markkinoinnin perusteet
Hyvää olutta pannaan ympäri Suomen tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Uusia olutmerkkejä, -laatuja ja -panimoita on niin paljon, että vannoutuneenkaan harrastajan on vaikeata enää kattavasti ehtiä niihin perehtymään. Ammattimainen oluenvalmistus ja myynti vaatii markkinointistrategian. Olutposti kokosi muistilistan toimenpiteistä, joilla tuotteen menestystarinaa voi alkaa rakentaa.
Laadimme kymmenen kohdan listan markkinoinnin ja viestinnän perusasioista. Mainonnan ja markkinoinnin konsultaatiota saimme helsinkiläisen Alaska Markkinointi Oy:n mainonnan suunnittelija AD Pauli Kososelta. Pauli on olutharrastaja ja tehnyt mainontaa useille eri toimialoille. Ja videolla Panimo Honkavuoren markkinoinnista ja myynnistä vastaava Oona Heikkinen kertoo omat kokemuksensa ja havaintonsa aiheeseen liittyen.
TOP 10 – Olutmarkkinoinnin perusteet
1. Kun oluesi laatu on kunnossa, tuote ansaitsee mieleenpainuvan nimen. Tässä on hyvä käyttää apuna testiryhmää, sillä aina oma idea ei ole paras kaupallisesti ajatellen.
2. Kiinnostavan etiketin ja muun pakkausmateriaalin suunnittelu on yleensä graafikolle innoittava haaste. Älä epäröi kääntyä ammattilaisen puoleen.
3. Etiketistä vastaava graafikko kannattaa pestata suunnittelemaan myös materiaalit myyntitapahtumien osastoille ym. Näin pienempikin brändi näyttäytyy johdonmukaisena ja ilmeeltään yhtenäisenä.
4. Hyvälle tuotteelle on helppo keksiä kilpailuetu, joka erottaa sen joukosta. Aito etu voi löytyä vaikka tuotteen erityisestä makuominaisuudesta, mutta persoonallinen myyntiväittämä voi olla myös hauska ja mielikuvituksellinen, joskin Guinnessin historiallinen ”It gives you strength” -väite tuskin menisi enää nykypäivänä viranomaisilta läpi. Mutta hyvä slogan lähtee kiertämään helposti varsinkin sosiaalisessa mediassa ja voi jäädä elämään kansa parissa.
5. Hyvä taustatarina personoi tuotetta ja auttaa sitä pysymään kuluttajan ”top-of-mindissa”, kun ostopäätöstä kaupassa mietitään. Mielikuvitus hyrräämään!
6. Mieti, miten saat kiinni päättäjät myymälöissä ja ravintoloissa. Tässä on tärkeää tyyli sillä liika päälle puskeminen voi saada aikaan vastareaktion, joka voi vaikuttaa pitkään.
7. Ilosanomaa pitää myös levittää. Sähköpostin cc-kentän käyttö ei maksa viestijälle mitään, niinpä mm. alan lehdistö, ruokatoimittajat, olutbloggarit ja muu viestintäväki kannattaa huomioida tiedotetta laatiessa mahdollisimman laajalti. Tämänkin lehden toimittajien kynänjälkeä tutkivat kymmenet tuhannet silmäparit aina loppuasiakkaista oluen sisäänostajiin.
8. Mainonta ei ole kulu vaan investointi. Huonoina taloudellisina aikoina pärjäävät ne, jotka mainostavat silloin, kun kilpailijat leikkaavat panostustaan.
9. Hyvä mainos on riittävän yksiselitteinen ja selkeä, usean erilaisen viestin ”niputtaminen” samaan mainospintaan heikentää usein koko mainoksen tehoa. Nykyisin käytetään myös paljon natiivimainontaa. Siinä tuotetta, toimintaa tai tapahtumaa kuvataan artikkelimaisen tai uutismaisen sisällön kautta. Tässä on etuna se, että sisältöä voi käyttää tehokaasti hyväksi sekä printissä että verkossa josta sitä on helppo levittää myös sosiaalisen median kanaville.
10. Pitkäjänteisyys palkitaan. Toisto tuo mainonnalle tehoa. Neuvottele median kanssa mainoksellesi pakettikokonaisuus, voit saada tuntuviakin alennuksia.