Tältä näyttää Suomen paras juomaosasto – palkittuun kauppaan ajetaan satojen kilometrien päästä

Kaupallinen yhteistyö

Oma sushiolut, venäläistä limonadia ja peräti 1 300 erilaista olutta sekä soliseva puro ihastuttavat elämyksiä hakevia asiakkaita.

Kaupassa käyminen voi olla elämys, ainakin, jos asioi K-Citymarket Pirkkalassa, joka valittiin vuonna 2019 Suomen parhaaksi K-Citymarketiksi.

K-Citymarket Pirkkalaan tehtiin vuonna 2018 laaja remontti ja kauppias Sami Sivonen henkilökuntineen otti siitä kaiken ilon irti. Käytännön uudistusten lisäksi mielikuvitus sai laukata ja kauppa pursuaa nyt elämyksellisyyttä.

Kun pysähtyy paikan päällä valmistetun sushi-valikoiman ääreen – 12 500 kappaletta päivässä – tai juomaosaston tammitynnyreiden tykö, ollaan hyvin kaukana monen hypermarketin hallimaisesta fiiliksestä. Olo on kuin sushiravintolassa tai siistissä keskieurooppalaisessa pubissa. Sushi onkin yksi kaupan hiteistä – 500 päivässä on myyty viisi miljoonaa kappaletta sushia!

Remontti ja sen tuomiin uusiin mahdollisuuksiin täysin sydämin paneutuminen kannatti. Uudistuksista kiittelevät asiakkaat, mikä on tietysti tärkeintä, ja lisäksi valtakunnallinen valokeila osui Pirkkalaan: K-Citymarket Pirkkala valittiin vuonna 2019 Suomen kaikkien 81 Citymarketin joukosta parhaaksi kaupaksi ja samalla se pokkasi myös valtakunnan parhaan juomaosaston tittelin.

Elämyksiä monelle aistille

Sami Sivonen on kierrellyt työnsä sekä moottoriurheiluharrastuksensa puolesta ympäri maailmaa ja moni kaupan idea onkin tarttunut reissusta matkaan.

– Ihastelen Keski-Euroopassa tammitynnyreitä, joiden päällä tarjoillaan juustoja ja viinejä. Suomen kauppaoloissa sellainen ei sovi, mutta tuunasimme ideaa: hankimme viinitynnyreitä ja laitoimme niiden päälle tarjolle uutuusoluita.

Yhden tynnyrin yllä leijailee jotain ihan muuta: halogeeni 3D-projektorista. Se tuo mieleen tieteiselokuvat. Myös korva havaitsee jotain erityistä: juomaosastolla käy soliseva ääni, joka saa janon kielelle. Nämä ovat osoituksia teknisestä uudistusmielisyydestä, josta on esimerkkejä ympäri kauppaa. Ja kaikkialla, sillä Sivonen hankki ensimmäisten joukossa sähköisen hinnannäytön kauppansa joka hyllyyn.

Sami Sivonen vyöryttää palkitusta juomaosastosta kiitosta ja kunniaa juniori-Sivoselle, pojalleen Mika Sivoselle, joka on juomaosaston osastonhoitaja ja vastaa myös liikkeen verkkokaupasta.

K Citymarket Pirkkala Mika Sivonen

Juomaosastosta vastaava Mika Sivonen

Kauppiuus näyttää kulkevan Sivosilla verenperintönä, sillä myös isä-Samin isä oli kauppias ja sieltä vaarin kaupasta niin Mika kuin häntä ennen Samikin ensimmäiset kauppaoppinsa ovat saaneet. Koko työnkirjo on omakohtaisesti tuttua kärrypoikuudesta mansikoiden rasiaan asettelemiseen. Ajat ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa: pullopoikien ammattikunta on jäänyt taakse ja myynnistä jo iso siivu tehdään verkossa, joka viittasi vaarin kauppiaisaikoina kalastushommiin.

Lähes kolmasosa pienpanimotuotteita

Mika vastaa paitsi juomaosastosta kaikkiaan hyllyttämisestä asiakkaiden neuvomiseen, myös suhteista panimoihin. Panimoyhteistyö onkin hedelmällistä ja yksi syy juomaosastopalkinnon saamiseen. Pirkkalan Citymarket voitti vuonna 2011 myös tamperelaisten olutseurojen myöntämän Kultainen Humala -palkinnon, ensimmäisenä vähittäistavarakauppana Suomessa.

juomaosasto

– Valikoimissamme on keskimäärin 1 300 eri olutta. Olemme erityisen vahvoja lähi- ja pienpanimoiden tuotteissa, joita valikoimasta on noin 30 prosenttia, mutta etsimme jatkuvasti myös maailman uutuuksia. Kuuntelen tarkkaan asiakkaiden toiveita ja ihan tähtihetkiä on, kun löydän maailmalta hyllyymme jonkun asiakkaan toivoman erikoisen tuotteen.

Helsingistä Pirkkalaan oluen perässä

Pienpanimoiden kanssa Mika on yhteydessä viikoittain, esimerkiksi Kaleva Brewing Companyyn ja Pyynikin panimoon, ja noutaa niiltä usein uutuustuotteita autonsa kyydissä sellaisella aikataululla, ettei niitä ole vielä myynnissä missään muualla.

– Meiltä osataan odottaa uutuuksia ja erikoisuuksia. Väkeä käy Helsingistä ja kauempaakin varta vasten ostoksilla.

Citymarket Pirkkala on myös kehittänyt lähipanimoiden kanssa ihan omia tuotteita. Ensimmäinen oli kaupan maankuulun sushiosaston oma japanilaistyylinen olut, Sushi Soldier.

– Mika neuvotteli asiasta panimon kanssa ja olimme valmistamassa olutta mäskäyksestä lähtien, kertoo kauppias Sami.

juomaosasto

Miehillä riittää juttua ja ideoita, mutta he haluavat eritoten jakaa kiitosta palkitulle, Suomen parhaalle henkilökunnalle. Sami kertoo kauppansa työskentelykulttuurista:

– Meillä osastonhoitajat toimivat vähän kuin kauppiaina omilla osastoillaan. Heillä on omat budjetit ja liikeideat, jotka tukevat yhteisiä tavoitteitamme. En mene päällepäsmäämään, kuinka tehdä, sillä on monta tietä samaan lopputulokseen. Pohdimme toki liiketoimintaa myös porukalla. Joka viikko on yhteispalaveri, jossa ideat sinkoilevat.

Ideointi ja ideoiden toimeenpano tuntuvat olevan tämän kaupan vahvin valtti ja Sami korostaakin ajan hermolla elämistä.

– Ei niin, että kun on tehty remontti, kaikki pysyy seuraavat kymmenen vuotta samana. Emme ole vain kauppa pellolla, vaan elämme vuorovaikutuksessa lähiseutumme ja koko maailman kanssa.

K-Citymarket Pirkkalan juomavinkit:

• Uuden-Seelannin oluet ja siiderit

• Japanilaiset limonadit

• Venäläiset limonadit (ei saa muualta Suomesta)

• Terveystuotteiden ja alkoholittomien buumi jatkuu

• Maustetut ja maustamattomat kivennäisvedet monipakkauksissa kasvussa

• Premium-merkit jatkavat kasvuaan

• Sourit ja neipat nousussa