Suomen Olutseura: Onko trendeillä väliä?
Trendikkyys tulisi kirosanan sijaan nähdä koko olutalaa
kannattelevana mahdollisuutena.
Kuten usein vuoden tai vuosikymmenen vaihtuessa tuppaa käymään olutharrastuspiireissä, on tänäkin talvena keskusteltu innokkaasti siitä, mikä on tulevan vuoden Se Oluttyyppi ja mitä viimevuotista ei enää kukaan muista. Keskustelujen yksi tyypillisimmistä kommenteista lienee ”no se nyt vain on sellainen trendijuttu, se menee pian ohi”.
Trendit nähdään usein lyhytaikaisena hapatuksena, turhaana kohkaamisena asiasta, jota ei kukaan kahden vuoden kuluttua enää muista. Mutta oikeammin trendithän ovat juuri niitä, joiden pohjalta kohkaamista pitäisi jatkaa. Trendit vievät alaa eteenpäin. Jokainen uusi oluttyyppi tai -panimo ei selviä kovasta kilpailusta, mutta aina on joku, josta saattaa tulla kuluttajien kestosuosikki, jopa maailmanlaajuisesti. Esimerkiksi edelleen trendikkäiksi mielletyt New England IPA:t vaikuttavat vahvasti sellaiselta oluttyypiltä, mikä näyttäisi olevan matkalla pidempiaikaiseksi juomaherkuksi.
Oluen suosio on sekin yksi vakaaksi asiantilaksi muuttunut trendi, ja siitä hyötyvät kaikki tekijät, harrastajat, kirjoittajat ja seuratoimijat. Olutharrastaja ja -toimijapohja laajenee, mikä näkyy suoraan kulutuksen tapojen monipuolistumisessa. Oluesta ja omista suosikeista uskalletaan puhua avoimemmin somessa ja pubeissa. Makuasioista kiistellään, mutta myös totutaan, opitaan ja löydetään. Kulutuksen laskukin on nouseva trendi – eikä mikään uhkaava sellainen. Nuorilla alkoholin juominen on laskenut maailmanlaajuisesti, mutta tämänkin
megatrendin ovat isot panimotoimijat haistaneet ajoissa. Esimerkiksi Heineken on kehittänyt alkoholittoman version liki 50 tuotteestaan. Alkoholittomia ja vähäalkoholisia, alle 2,8 % panimotuotteita näyttäisi puskevan markkinoille ainakin vuoden 2020 alussa reippaasti enemmän kuin tummia ja vahvoja herkkuja.
Ilman trendejä mikään ei kehity, eikä niiden seuraaminen tarkoita, että meidän pitäisi luopua hyväksi havaitusta tšekkipilsistä tai täydelliseksi hioutuneesta trappistioluesta. Mutta jos edes muutama harrastaja saadaan houkuteltua oluen pariin vain siksi, että he sattuivat pitämään maistamastaan Bloody Maryn makuisesta ruisstoutista, on se hyödyksi kaikille oluenystäville.
Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 1/2020.
Teksti: Johanna Siik
Grafiikka: Oskari Sarkima
SUOMEN OLUTSEURA RY ON SUOMEN SUURIN OLUTSEURA, JOKA TOIMII VALTAKUNNALLISESTI
OLUEN KULUTTAJIEN ETUJÄRJESTÖNÄ. SEN TEHTÄVÄNÄ ON KOHOTTAA OLUEN JA SEN
KÄYTTÄJIEN SOSIAALISTA ARVOSTUSTA, SEKÄ EDISTÄÄ NYKYAIKAISTA ALKOHOLIPOLITIIKKAA
SUUNTAAMALLA KULUTUSTOTTUMUKSIA VÄKEVISTÄ JUOMISTA MIETOIHIN, ERITYISESTI
OLUEEN.