Pyynikin Brewing Company käynnistää 10 miljoonan euron investointihankkeen
Tamperelainen Pyynikin Brewing Company käynnistää Omaan kotiin -hankkeen, jonka päämääränä on siirtää toiminta omaan kiinteistöön, saavuttaa 10 miljoonan litran tuotanto ja 15 miljoonan euron liikevaihto. Hanke toteutetaan seuraava 3-5 vuoden aikana.
Kuudessa vuodessa Pyynikin tuotantomäärä on noussut reippaasti sen aikaisesta 35 000 litrasta tämän vuoden— jo noin 2.25 miljoonaan litraan. Pitkän aikajänteen tavoitteena on kasvattaa tuotantokapasiteetti kymmeniin miljooniin litroihin ja nousta Suomen suurimpien panimoiden joukkoon. Osa Omaan kotiin -hankkeesta rahoitetaan 19.8.2019 alkaneella osakeannilla. Panimo arvioi antirahoituksen olevan maksimissaan noin 3-4,5 miljoonaa euroa. Hanketta rahoitetaan myös yritystuilla, yhteistyökumppanuuksilla, leasing- ja rahoitusjärjestelyillä sekä mahdollisella vieraan pääoman rahoituksella.
”Muutto omaan kiinteistöön ja kapasiteetin kasvattaminen ei pelota meitä. Olemme tehneet muuttoprojektin jo aiemmin. Pystymme tekemään muuton ilman suurempia tuotantokatkoksia. Olemme jo saaneet kymmeniä yhteydenottoja ja ehdotuksia kiinteistön suhteen”, kertoo hankkeesta panimon perustaja Tuomas Pere.
Pyynikin Brewing Company myös laajentanut tuotevalikoimaansa tisleisiin, siidereihin, long drink-juomiin, kivennäisvesiin ja limonadeihin. Tulevan tuotantokapasiteetin ja tuotevalikoiman kasvamisen myötä Pyynikin käsityöläispanimo tavoittelee uusia ravintola-asiakkuuksia ja tulee tarjoamaan ravintoloille ns. pääpanimoasemaa, haastaen jättipanimoita. Myös oman ravintolatoiminnan lisääminen on suunnitelmissa.
”Kulunut vuosi on ollut kiireinen ja hieno. Keväällä tislaamomme ensimmäinen tuote Payday Craft Gin palkittiin kahdessa kansainvälisessä kilpailussa ja se pääsi Alkon vakivalikoimaan.— Sen lisäksi muukin tuotevalikoimamme laajeni, sillä meillä valmistetaan nyt myös limonadeja, vichyä, lonkeroa, siideriä ja juomasekoitteita”, kertoo Pere.
Voimakas kasvu on huomattu muuallakin kuin panimolla. Pyynikin Brewing Company sai kesällä Kauppalehdeltä Kasvaja-sertifikaatin. Sertifikaattia tarjotaan vain noin 0,5 prosenttia suomalaisista yrityksistä. Sertifikaatti myönnetään, jos liikevaihdon keskimääräinen kasvu on ylittänyt päätoimialan keskitason vähintään kymmenellä prosenttiyksiköllä viimeisten kolmen vuoden aikana.
Katso myös Pyynikin Veikko Sorvaniemen ja Tuomas Peren haastattelu kesäkuulta.
Lähde ja kuvat: Pyynikin Brewing Company