Kovan luokan osaajia mukaan Tornion Panimon toimintaan
Tornion Panimo laajentaa hallituspohjaansa kahdella kovatasoisella osaajalla. Kotipizza Groupin kaupallinen johtaja— Markus Kaatranen— sekä Pohjolan Perunan toimitusjohtaja— Pekka Sarlund valittiin yhtiön hallitukseen viime viikolla pidetyssä yhtiökokouksessa.
– Olemme kasvaneet parissa vuodessa merkittäväksi kansallisen tason toimijaksi ja tahdomme jatkaa kasvun tiellä, Tornion Panimon toimitusjohtaja— Kaj Kostiander— sanoo. Pekan ja Markuksen näytöt puhuvat puolestaan ja heidän osaamisensa tukee vahvasti yrityksemme kehitystä, Kostiander uskoo.
Markus Kaatrasella on pitkä ura myynnin kehittämisestä ja johtamisesta elintarvike- ja kuluttajatuotealalla. Ennen Kotipizzaa Kaatranen on työskennellyt myynnin johtotehtävissä mm. Kraft Foodsilla ja Lidlissä. Tulosvastuullinen myynnin strateginen johtaminen sekä konseptien kehittäminen ovat hänen vahvuuksiaan.
“ On ilo ja kunnia saada olla kirjottamassa hienoa tarinaa arvokkaan brändin parissa. Kotimaisuus ja laadukkaat raaka-aineet yhdistettynä intohimoiseen artesaanihenkeen on ollut aina lähellä sydäntäni, Kaatranen perustelee kiinnostustaan Tornion Panimoon. Osaltani pyrin vaikuttamaan siihen, että yhä useammalla suomalaisella kuluttajalla on mahdollisuus aistia ja maistaa nostalgista panimohistoriaa laadukkaiden Tornion Panimon tuotteiden parissa, Kaatranen sanoo. “ Tornion Panimo on ripeästi kasvava, aitoa yrittämistä vahvasti henkivä panimo, jonka kasvutarinassa haluan olla mukana ja tuoda siihen oman panokseni, jatkaa Pekka Sarlund.
Pekka Sarlund puolestaan on Nokian johtotehtävissä kannuksensa ansainnut raskaan sarjan yrittäjä. Nokian entinen Vice President ja nykyinen Pohjolan Perunan omistaja ja toimitusjohtaja on myös perustajaosakas QuietOn-teknologiayrityksessä, jonka aktiivisia vastamelukorvatulppia on myyty yli 120 maahan.
Torniossa uskotaan Lappi-brändin, aitojen makujen sekä kotimaisten raaka-aineiden voimaan. Viime vuonna liikevaihtonsa kaksinkertaistanut ja tisleisiin toimintaansa laajentanut Tornion Panimo tahtoo nousta yhdeksi maamme arvostetuimmista pienpanimobrändeistä. Ruotsiin viennin viime vuonna avannut panimo tähyilee myös kansainvälisille markkinoille.
”Tornion Panimon Tornio Distillery tislaamolta lähteneistä tuotteista mainittakoon Piki- ja— Noki liköörit— sekä— Routa rommi. Ja lonkeroista on mainittava yrityksen neljänneksi myydyin tuote eli Hilla- long drink— jossa on jopa 100 gr / litra hilla marjaa. Tuote on hieman kalliimpi kuin normaalit lonkerot mutta ihmiset ovat ymmärtäneet, että kyseessä on käsityöläistuote. Ja hilla maksaa muita marjoja huomattavasti enemmän. Syksyllä meiltä tulee ulos Hillan lisäksi vielä kaksi eri marjalonkeroa mutta ei paljasteta vielä mitkä marjat ovat kyseessä missäkin tuotteessa.” kertoo toimitusjohtaja— Kaj Kostiander puhelimessa— ja jatkaa ”Meille on tärkeää puhtaat ja lähialueiden raaka-aineet. Siksi heilutamme mielellämme Lapin ja Tornion lippua. Identiteetti ja tarina ovat meille erittäin tärkeitä”
Puhelun lopuksi Kostiander kertoo avoimesti myös talouslukemia. -Tornion Panimon tuotanto oli vuonna 2017 152 000 litraa, 2018 362 500 litraa ja liikevaihto tuplattu ollen nyt 1,2 miljoonaa euroa. Edelliset vuodet ovat olleet vielä tappiollisia mutta tänä vuonna on odotettavissa ”break even”, eli toiminta kääntyy alkuvuoden lukemien mukaan voitolliseksi.” Tornion panimo on Kauppalehden mukaan kotimaisten pienpanimoiden kolmanneksi kovin kasvaja (Kauppalehti 27.6.2019)
Lue myös aikaisemmat artikkelit kuten;
Tornion Panimossa ollaan ympäristön asialla
Tornion Panimon Peacemaker Arctic Pilsner maistuu NATO-joukoille
Ja alla oleva videohaastattelu
Lähde: Tornion panimon tiedote ja puhelinhaastattelu
Kuvat: Tornion Panimo