Omnipollon olutpunkkarit venyttävät hyvän maun rajoja
Ihastuttava vihastuttava Omnipollo ei ole enää uusi ilmiö, mutta warholilaisessa kiertolaispanimossa on silti jotain, mihin muut eivät pysty. Oluen ja taiteen yhdistäminen on sekä taito- että pokkalaji ja Omnipollolla molempia riittää.
2011 perustettu tukholmalainen kiertolaispanimo tunnetaan erittäinkin omintakeisista tuotteistaan, jotka on varustettu poikkeuksellisen kiehtovilla etiketeillä ja printeillä. Jokainen olutta viime vuosina harrastanut on varmasti jossakin muodossa törmännyt panimon tuotteisiin. Pahimman hypen laannuttua Omnipollo on silti yhä yksi pallonpuoliskomme pienpanimomaailman kulttihahmoista. Fantombryggeristä (ruotsin kielen vastine kiertolais- tai mustalaispanimolle) tulee mieleen Mustanaamio joka vaeltelee olutmaailman viidakoissa ja tekee mitä huvittaa paikallisten katsellessa ihmeissään vierestä.
Olutposti tavoitti Omnipollon oluentekijä Henok Fentien Tukholmasta ja kyseli mm. asioita, joita olutjulkaisuissa yleensä kysellään.
Omnipollon lyhyt historia olisi hyvä nimi kirjalle. Miten se meni?
”2010 olin innokas kotipanija ja taiteenystävä. Yhteinen ystävättäremme jotenkin ymmärsi Karlilla ja minulla olevan samankaltaisia visioita ja järjesti tapaamisen. Meillä synkkasi välittömästi. Ensikohtaamisellamme puhuimme kyllä enemmän taiteesta, kuin oluesta. Minulla oli olutprojekti käynnissä ja jotain maagista siinä tapahtui. Leon (shampanjahiivalla pantu belgi) laitettiin alulle silloin. Seuraavana vuonna Omnipollo oli jo käynnissä.”
Kuvailette itseänne luovaksi taidekollektiiviksi, joka ilmaisee itseään oluiden kautta. Tulee mieleen David Bowien ”olen taiteilija, joka ilmaisee itseään rock-musiikin keinoin”
”Minulla on pubitausta. Työskentelin jonkin aikaa pubiketjussa joka oli valveutunut craft-oluiden suhteen. Tiesin heti, että se on juttuni. Tämä yhdistettynä Karlin kuvalliseen lahjakkuuteen (muotoilija, kuvanveistäjä ja kuvataiteilija) ja kaupalliseen taustaan Cheap Mondayn kanssa. Karl oli mm. suunnittelemassa yrityksen kohuttua pääkallologoa. Kuten sanoin, palaset vain loksahtivat paikoilleen.”
Kuvaile Omnipollo-oluen syntyprosessia?
”Uusi tuote tavallisesti syntyy oluesta. Teen erän, jota sitten maistellaan. Tämän perusteella Karl ryhtyy omaan työhönsä. Emme niinkään yhdessä suunnittele kokonaisuuksia vaan osat syntyvät erillä toisistaan. Säveltäjä tekee sävellyksen ja sanoittaja sanoittaa sen kyselemättä liikaa säveltäjän visiosta sanoituksen suhteen. Tämä jättää paljon varaa sattumalle kokonaisuuden suhteen ja pidämme siitä. Joskus toki kokonaisuuksia myös suunnitellaan. Silloin on yleensä kyse räväkämmistä konseptioluistamme jotka ovat aiheuttaneet enemmän kohua.”
Kuinka panimot valikoituvat kumppaneiksenne?
”Jos joku osaa mielestämme tehdä meitä kiinnostavia oluita ja henkilökemiat osuvat kohdalleen, se on siinä. Matkustamme paljon, tapaamme paljon ihmisiä matkoillamme ja puhumme oluesta kaiken aikaa. Jos jonkun kanssa voi keskustella oluesta hyvin, on suuri mahdollisuus, että voimme myös tehdä olutta yhdessä hyvin.”
Olette tehneet paljon kiisteltyjäkin oluita. Miten vanhan liiton oluthifistelijät ovat ottaneet ne vastaan? Onko tarkoituksenanne hätkähdyttää olutmaailmaa?
”Tuohon on hiukan vaikea vastata. Omasta mielestämme hätkähdyttävimmät oluemme, poliittisella tasolla, harvoin ärsyttävät olutfriikkejä, koska oluen paneminen ei itsessään ole provokatiivista. (Yellow Belly liitti Ku-Klux-Klanin hupun pelkurin keltaiseen. Olut oli osa kansainvälistä Rainbow Project collaboprojektia, jossa Omnipollo ja englantilainen Buxton tekivät keltaisella teemalla oluen kohdistaakseen huomion äärioikeistolaisen rasismin nousuun ja sen hiljaiseen pelkurimaiseen poliittiseen hyväksyntään. Toim. huom.) Toisaalta joskus kun teemme ei-poliittisen oluen, niin olutfriikit saattavat reagoida siihen vahvastikin. Esimerkiksi burgereilla maustettu Hilma aiheutti aikanaan paljonkin nurinaa. Pidämme tietenkin myös perinteisistä oluista ja varsinkin pilsnereitä tulee juotua paljon. 90 % kaikesta panemastamme on kuitenkin vain ohraa, vettä ja humalaa. Ihmiset vain helposti unohtavat tämän, huomion kiinnittyessä kohuoluisiin.”
Minkälaista pöhinää ja pulputusta tulossa 2019?
”Festivaalia festivaalin perään. Ne pitävät meidät aika kiireisinä. Päällimmäisenä työn alla on Omnipolloscope, yli kolmessakymmenessä lokaatiossa ympäri maailman järjestettävä festivaali. Omnipollos Flora beer garden Östermalmilla Kungliga Humlegårdenissa (suom. kuninkaallinen humalatarha) ja ensimmäinen kansainvälinen ravintolamme Hampurissa pitävät myös huolen siitä, ettei vapaa-ajan ongelmia ole. Samalla pyöritämme kotisivuilla verkkokauppaamme, mikä muuten toimittaa koko EU-alueelle ja myös Suomeen (vink vink). Olemme todella innoissamme voidessamme tarjota tuotteitamme kuluttajille uudella tavalla. Pysykää kuulolla. Uusia tuotteita on tulossa ja myös pari uutta tyyliä on testauksen alla. Lähiaikoina kauppoihin tulee meidän alkoholiton KONX mini pale (0,3%).”
Kuvat: Omnipollo, Polaroid: Mike Yamada
Artikkeli on julkaistu Olutpostissa alkuvuonna 2019 ja päivitetty 3.1.2020