Suomen suurin olutmedia uudistuu
Suomen Olutseura ry:n perinteikäs OlutPOSTI-lehti saa uuden kustantajan, kun Suomen Olutseura perustaa kustannustoimintaan keskittyvän OlutPOSTI media Oy:n yhteistyössä helsinkiläisen Provisual Oy:n kanssa.
Kulttuuri-, ravintola- ja elämysalalle toimintansa keskittävä Provisual Oy on toiminut vuoden Suomen Olutseuran kumppanina, rakentaen mm. OlutPOSTIn verkko- ja sosiaalisen median kanavia sekä tuottaen seuralle jäsenhankintakampanjoita. Yhteistyön tuloksina on saavutettu mm.— seuran jäsenmäärän kasvua useilla sadoilla uusilla jäsenillä. Suomen Olutseuran jäsenmäärä lähestyy kovaa vauhtia tuhatta jäsentä.
Kustannustoiminnan siirtäminen uuteen yhtiöön mahdollistaa toisaalta seuran keskittymisen perustoimintaansa ja toisaalta lehden sekä verkkotoiminnan kehittymisen ja kasvamisen. OlutPOSTIn lehteä ja verkkoa on kehitetty viime vuosina, mutta seurapohjalta toimittaessa budjetin rajoitukset ovat suitsineet mahdollisuuksia tehdä laajempia piirejä tavoittava media, sanoo Suomen Olutseuran puheenjohtaja Antti Kotti.
OlutPOSTIa lähdetään nyt kehittämään edelleen vahva asiantuntemus ja laatu edellä. Suomen Olutseura on tässä työssä edelleen vahvasti mukana. Tavoitteena on luoda nykyaikainen ja nykyistä laajemmin olutkansaa tavoittava julkaisu, jossa elävät OlutPOSTI –lehden kunniakkaat perinteet.
OlutPOSTIn tulevaisuutta ovat neljä kertaa vuodessa ilmestyvän lehden lisäksi mm. — olutalan tapahtumat ja koulutukset, olutkulttuuriin keskittyvät matkailu- ja tasting-palvelut sekä verkkokauppatoiminta.
– Olut- ja ruokakulttuuri on nykyään vahva osa populaarikulttuurin kenttää, kertoo Provisual Oyn omistaja ja vastaava tuottaja Jari ”Cyde” Hyttinen.
– Oma historiani tulee musiikki- ja kulttuuripuolelta, mutta olen huomannut, että olutjengi on samanoloista kuin musapuolella. Lisäksi kummankin toimialan rakenteet ovat yhteneväiset. Omalta osaltani haluan tehdä oluesta ja suomalaisesta juomakulttuurista ”staran”, kuten musiikkipuolella on tapana sanoa. Haluan myös tuoda kulttuuripuolen porukkaa olutpuolelle ja päinvastoin.
-Vahva tahtoni on kasvattaa yhdessä koko kenttää, jotta kaikille alan toimijoille riittää leipää pöytään ja kenenkään ei tarvitse kilpailla pienestä siivusta. Jos saadaan oluelle ja juomakulttuurille kotimarkkinoille vetoa niin antaa se pohjaa myös kansainvälistymiseen. Avainsana kaikessa on yhdessä tekeminen ja siihen tarvitaan mukaan kaikkia arvoketjuun kuuluvia toimijoita, toteaa Hyttinen.