Olutmatkailuun uskotaan Euroopassa

Eurooppalaista olutmatkailua kehitetään nyt paitsi perinteisillä olutseuduilla, myös viinimatkailusta
tunnetuilla alueilla, kuten Alsacessa.

Viinimatkailu on ollut jo pitkään toimiala, joka houkuttaa suuren määrän turisteja Ranskaan, Italiaan, Espanjaan ja muualle Euroopan viiniä tuottaville alueille. Viinin perässä matkailevat turistit tuovat näille alueille mainetta ja kunniaa sekä työtä, rahaa ja hyvinvointia. Esimerkiksi pelkästään Ranskan Alsacen ensi vuonna 70 vuotta täyttävällä 170 kilometriä pitkällä viinireitillä käy vuosittain noin 7,7 miljoonaa turistia. Viinimatkailusta on tullut yksi monien viinitilojen tärkeimmistä tulonlähteistä
ja samalla merkittävä aluekehittämisen väline.

kahvila

Viiniturismi koetaan Alsacissa tärkeäksi alueen houkuttelevuuden lisäämisessä ja kehittämisessä, Alsacen turistitoimiston Margot Jonckheere toteaa. Viinimatkailijoilla on korkea lojaaliusaste. Jopa 73 prosenttia matkailijoista tulee takaisin. He myös käyttävät matkoillaan enemmän rahaa kuin turistit muuten. Keskimäärin heidän päivässä käyttämänsä raha on 76 euroa, kun muut turistit käyttävät päivän mittaan rahaa 65 euroa.

Mutta menestys syntyy harvoin itsestään. Alsacen perinteinen viinimatkailu sai uutta virtaa kymmenisen vuotta sitten, kun alueelle perustettiin uudenlainen viinialaa ja matkailutoimijoita yhdistävä, säännöllisesti kokoontuva kollektiivi suunnittelemaan viiniturismia yhdessä. Aloitettiin bloggareiden ja median vierailut, osallistuttiin messuille, kansainvälistyttiin, kehitettiin viestintämateriaalia ja koulutettiin. Yhteistyö kannatti. Sen ansiosta Alsacen viinireitti sai muun muassa viiniturismin laatumerkin ”Vignobles & Découvertes” toukokuussa 2019.

Nyt Alsacessa on aloitettu samalla innolla ja osaamisella olutmatkailun kehittäminen. Alueella on noin
90 panimoa. Olutmatkailu voi olla oluelle kuin viinimatkailu viinille, Margot Jonckheere toteaa.
Aiomme siis tehdä nyt saman olutturismille kuin mitä teimme viiniturismille. Päämääränämme on tehdä Alsacesta the Land of beers.

pelto

Belgiassa ollaan jo pitkällä

Monet eurooppalaiset panimot ovat kehittäneet oluen perässä matkaaville
erilaisia panimokierroksia ja muuta viihdykettä jo pidemmän aikaa. Jotkut ovat tarttunet toimeen omin voimin, toiset ovat kehittäneet matkailutoimintaa yhteistyössä muiden alueen panimoiden
kanssa, ja jotkut ovat liittoutuneet paikallisten matkailutoimistojen ja -toimijoiden kanssa.
Esimerkiksi Belgian pohjoisimmassa osassa, pääosin hollanninkielisessä Flanderissa, olutturismi on jo vakiintunut tärkeäksi osaksi alueen matkailua, vaikka puhtaasti olutkokemusten perässä matkustavien
osuus Euroopan turisteista on vain noin neljä prosenttia. Näin kertoo Nicole Groot Zevert, Visit Flandersin projektipäällikkö, joka on viime vuosien ajan erikoistunut kehittämään alueen kulinarismimatkailua ja erityisesti olutturismia. 19 prosentille Euroopan kansainvälisistä turisteista kulinaarinen tarjonta on päämotivaattori matkakohdetta valitessa, ja olut on alueemme parhaiten tunnettu paikallinen tuote, hän toteaa. Olut on siis meille tärkeä vetovoimatekijä.

Flanderin alueella on noin 200 panimoa, 9000 pubia ja olutravintolaa sekä parikymmentä vuosittaista olutfestivaalia. Huippukuukaudet olutturismille Flanderissa ovat heinä-, elo- ja joulukuu, ja suosituimmat kaupunkikohteet Bryssel, Gent ja Antwerpen.

Pelkkä olut ei riitä

Visit Flanders haluaa Nicole Groot Zevertin mukaan edistää alueensa olutkulttuurin kestävää tulevaisuutta muun muassa tukemalla ja monipuolistamalla panimoiden matkailuun liittyviä aktiviteetteja, houkuttelemalla uusia kohderyhmiä, kehittämällä viestintää ja digitaalisia alustoja, järjestämällä pressimatkoja sekä vahvistamalla paikallisväestön, yritysten ja matkailijoiden yhteyttä entisestään. Visit Flanders on myös profiloinut alueella vierailevan tyypillisen olutturistin auttaakseen olutmatkailun kehittäjiä palvelemaan turisteja paremmin. ”Oluen rakastaja” on Visit Flandersin tilastojen mukaan 25–44 -vuotias ekologisuutta ja kestävää kehitystä arvostava, musiikkia mieluusti kuunteleva aktiivinen ihminen. Hän harrastaa monipuolisesti, ja harrastuksiin voi kuulua esimerkiksi pyöräilyä, valokuvaamista, penkkiurheilua tai jopa extremelajeja. Hän maistelee innolla erilaisia ruokia ja on kiinnostunut paikallisista ruokaerikoisuuksista. Ja tietysti hän on kiinnostunut eri oluttyyleistä ja yleensä myös oluenpanosta. Naisia oluen rakastajiksi luokiteltavista turisteista on 40 prosenttia ja miehiä 60 prosenttia. Nicole Groot Zevertin kertoo, että olutturistit arvostavat paitsi hyvää ja laajaa olutvalikoimaa, myös paikallista ruokaa, sopivaa hinta- laatusuhdetta, vieraanvaraisuutta sekä innostavaa opasta. Miinuspisteitä turisteilta tulee pitkistä odotusajoista, huonosta palvelusta, tylsistä ohjatuista kierroksista ja sellaisesta kokemuksesta, että olisi joutunut turistiloukkuun.

Teksti ja kuvat: Maria Markus

Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 3/2022.