Muutama lasillinen väkevää, ihan vain muodon vuoksi

Alkoholijuomista nauttiminen kotioloissa on periaatteessa hyvinkin yksinkertaista, kaivat kaapista jonkinlaisen astian, johon kaadat lempijuomaasi ja ohjaat sen kohti naamasi suurinta reikää.

Mikäli kuitenkin haluat mukaan hieman enemmän varianssia, on mietittävä myös tarjoiluastian vaikutusta nautittavaan juomaan. Juomalasin koolla ja muodolla on suuri vaikutus siihen, kuinka aistimme ja koemme eri alkoholien ominaisuudet sekä aromit. Lasin muodon vaikutusta alkoholin kulutukseen on myös tutkittu. Esimerkiksi Bristolin yliopistossa vuonna 2012 julkaistu tutkimus osoittaa kuluttajien juovan kurvikkaammasta lasista suorareunaista nopeammin.

viskilaseja

Väkevien alkoholijuomien osalta meidän tulee miettiä myös, kuinka nautimme juoman, raakana vai osana juomasekoitusta? Väkevissä alkoholeissa luonnollisesti etanolin osuus on raakana nautittuna huomattavasti suurempi kuin vastavuoroisesti cocktaileissa. Etanolin pistävyys sekä poltto saattaa olla esteenä hienovaraisempien aromiyhdisteiden aistimisessa. Erilaisille alkoholijuomille räätälöidyillä laseilla pyritäänkin minimoimaa juuri etanolin vaikutusta ja antamaan tilaa herkemmille aromeille.

Olen aina sanonut, ettei ihmisille tule opettaa miten mitäkin juomaa tulisi ”oikeaoppisesti” nauttia, jokaisen suu on erilainen ja tärkeintä on juoda tuotteet sillä tavoin, kun itse siitä nauttii eniten. Ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa mitä kaikkien pitäisi noudattaa, vaan tapoja on yhtä monta kuin juojaakin. Kuitenkin on olemassa tiettyjä kemiallisia- ja fysikaalisia lainalaisuuksia, jotka saavat aistimuksemme muuttumaan riippuen siitä minkä muotoisesta lasista nautimme väkevän alkoholijuoman.
Populaarikulttuurin kuvastosta monien verkkokalvoille on piirtynyt vanhempi herrasmies nauttimassa viskipaukkuaan nojatuolissa takkatulen ääressä. Herralla on kädessään niin kutsuttu ”on the rocks” – lasi, lasissa viskin lisäksi muutama jääpala.

On the rocks –lasi on edelleen varmasti yleisimpiä lasityyppejä väkevien alkoholijuomien nauttimiselle, mutta mikä sen vaikutus on aisteillemme joilla arvioimme tuotetta?

Teksti: Asko Ryynänen

Kuva: Aniko Lehtinen

Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 1/2022.