Lignell & Piispanen tekee suomalaisia glögejä tunnetuksi maailmalla

Kuopiolainen perheyritys Lignell & Piispanen tekee suomalaista osaamista glögien valmistuksessa tunnetuksi Keski-Euroopassa ja Venäjällä. Yrityksen tuotteita, Loimu 2020 Vuosikertaglögiä, Loimu Väkevä Valkoviiniglögiä ja Lumoava Mustikkaglögiä viedään Baltian maiden lisäksi Venäjälle ja Keski-Eurooppaan, erityisesti saksankielisille alueille Saksaan ja Sveitsiin, jotka perinteisesti tunnetaan glühwein-maina.

Nainen pahvilaatikko kädessä

Toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen

”Olemme vieneet glögiä Keski-Eurooppaan jo muutaman vuoden ajan ja vienti on kasvanut tasaisesti. Koronaepidemia toi tähän vuoteen oman mausteensa ja mietimme, miten viennin käy. Menekki on jo nyt ylittänyt kaikki odotuksemme. Päätökset tehdään lyhyellä aikajänteellä, mutta suomalaisen premium-luokan glögin suosiosta kertoo se, että vienti on noin 50 % kasvussa ja olemme saaneet valtavasti positiivista palautetta tuotteistamme. Etenkin puhtaat luonnon raaka-aineet kuten karpalo, kuusenkerkkä, mesimarja ja mustikka kiinnostavat ylellisen pakkauksen ohella”, iloitsee yrityksen toimitusjohtaja Kirsi Räikkönen.

Saksan maahantuojan mukaan Loimun suosiota selittää juuri se, että Loimu on nimenomaan premium-luokan glögi sekä sisällöltään että ulkoasultaan. Vastaavanlaisia tuotteita ei markkinoilla juuri ole. Samaa sanoo Sveitsin maahantuoja, joka nostaa pakkauksen muotoilun yhdeksi tärkeimmistä myyntivalteista. Zürichin joulumarkkinoilla Loimu on näkyvästi esillä kaupungin vanhimman ja arvostetuimman tavaratalon, Jemolin edustalla ja premium-luokan glögiä ostetaan paljon joululahjaksi.

Glögi osasto messuilla

Keski-Euroopassa, kuten Suomessakin varsinainen glögikausi ajoittuu joulun ympärille. Valkoviinipohjainen Loimu jatkaa siellä kuitenkin myyntisesonkia siitä, mihin perinteinen glögikausi päättyy.” Maahantuojilta on tullut toiveita kehittää erityisesti valkoisesta Loimusta, mutta myös muista glögeistämme reseptiikka, joissa glögi toimii cocktaileissa raaka-aineena. Olemme huomanneet, että sama trendi näyttää nostavan päätään myös Suomessa – joulucocktaileille on kysyntää. Tätä reseptiikkaa olemmekin toimittaneet maahantuojille ja lisänneet kotisivuillemme myös suomalaisten käyttöön” Räikkönen päättää.

Lignell & Piispanen on vuonna 1852 perustettu alkoholitalo ja Suomen kolmanneksi vanhin edelleen toimiva ja saman suvun omistuksessa oleva perheyritys. Kansainvälisesti palkitun yrityksen menestys perustuu kuuden sukupolven käsityötaitoon, raaka-aineiden tuntemukseen, 100 % läpinäkyvyyteen ja välittämiseen sekä kestävän kehityksen periaatteiden kunnioittamiseen.

Lähde ja kuvat: Lignell & Piispanen tiedote

mainos