Kuopion ylpeys: K-Citymarket Kolmisopen juomaosasto hurmaa monipuolisuudellaan
Viime talvena alkoi Juomapostin toimitukseen saapua viestejä Kuopiosta: ”Oletteko huomanneet kaupungin parhaan juomaosaston? Se sijaitsee K-Citymarket Kolmisopessa!”
Otimme yhteyttä kauppiaaseen, Topi Miettiseen, ja kysyimme, pitävätkö vinkit paikkansa. Keskustelu innostuneen ja rennon Miettisen kanssa paljasti nopeasti, että Kolmisopen juomaosasto on hänelle todellinen intohimon projekti. Samaa todistivat meille kuopiolaisen RPS panimon edustajat vieraillessaan toimituksessamme. Näillä perusteilla Juomaposti sekä Suomen olutseura ry. myönsivät kaupalle Laadukas juomaosasto diplomin ja paikan suositulla Juomatutka kartalla, kumppanuuslistalla verkossa sekä Juomaposti -lehdessä. Diplomi myönnetään siis vain nimensä mukaisille toimijoille saatujen vinkkien perusteella, osastolta otettujen valokuvien sekä kauppiaiden haastattelujen jälkeen.
Tässä vastauksia kysymyksiimme ja kurkistus siihen, mikä tekee tästä juomaosastosta niin erityisen.

Panimo-osaston vastaava Timo Partala ja kauppias Topi Miettinen iloitsevat Laadukas juomasasto tunnustuksesta.
Kuinka monta eri juomatuotetta löytyy osastolta?
Miettinen kertoo, että vuoden aikana Kolmisopen juomaosastolta on myyty yli 4 000 eri nimikettä. Valikoiman laajuus ja monipuolisuus ovat kaupan kulmakiviä. “Hallittu kehitys ja kasvu ovat osa strategiaamme jatkossakin,” hän lisää.
Mitkä oluttyylit ovat suosiossa?
Oluttyylien suosio vaihtelee kausittain. Esimerkiksi joulun aikaan tumma stout ja porter olivat hitti, kun taas kevään tullen vehnäoluet ja happamat sourit kasvattavat suosiotaan.
“Vahvempien oluiden saapuminen kauppoihin on lisännyt esimerkiksi DIPA-oluiden suosiota. Vaikka lager on yhä litramääräisesti suosituin, sen myynti pysyy tasaisena ympäri vuoden,” Miettinen kertoo.
Miten juomat luokitellaan hyllyssä?
Kotimaiset pienpanimo-oluet on järjestetty panimoittain, jotta saman panimon eri tyylilajit löytyvät helposti. Ulkomaiset erikoisoluet taas luokitellaan tyyleittäin: alet, tummat, pilsit ja lagerit muodostavat omat kokonaisuutensa. Lisäksi Kuukauden panimo -hyllyssä esitellään aina yhden panimon tuotteita.
“Ns. spesiaalimpia ‘tuoreoluita’ varten olemme varanneet erillisen kylmäkaapin harvinaisempien löytöjen ystäville. Keväällä suunnittelemme hyllyremonttia, jossa esimerkiksi luostarioluille saattaa tulla oma osionsa,” Miettinen paljastaa.
Kuinka aiotte kehittää juomaosastoa?
Asiakaspalautteet ja -toiveet ovat kehityksen ytimessä. “Tarkastelemme jatkuvasti juomille varattua tilaa ja uudistamme osastoa, esimerkiksi poistamalla huonosti kiertäviä tuotteita ja selkeyttämällä esillepanoa,” Miettinen kertoo. Uudet juomatrendit huomioidaan aktiivisesti, ja keväällä valikoimaan saapuu lisää uutuuksia.
Millainen asiakaskunta vierailee juomaosastolla?
Kolmisopen juomaosasto houkuttelee monipuolista asiakaskuntaa. Lapsiperheet, sinkut, eläkeläiset ja olutharrastajat löytyvät kaikki kävijöiden joukosta.
“Meillä käy jopa olutetikettien keräilijä lähes sadan kilometrin päästä. Tämä kertoo siitä, kuinka tärkeää on tarjota jatkuvasti jotain uutta,” Miettinen naurahtaa.
Millaisena näette juomakulttuurin kehityksen Suomessa?
Miettisen mukaan juomakulttuuri on kehittynyt viime vuosina huimasti. “Tarjonnan kasvu näkyy suoraan osastomme valikoimassa. Kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ja aktiivisia toivomaan tuotteita, mikä pitää meidät jatkuvasti hereillä,” hän sanoo.
Mitä vahvempien juomien saapuminen hyllyille merkitsi kaupalle?
“Tämä oli oikea askel. Erikoisoluet, joiden alkoholiprosentti ylittää entisen lain sallitun rajan, ovat löytäneet paikkansa. Juomien kokonaismyyntiin tämä ei ole vaikuttanut merkittävästi, mutta asiakkaiden kokonaisvaltainen palvelu on parantunut,” Miettinen kertoo.
Miten viinien vastaanotto on sujunut?
Viinit saapuivat juhannuksena ja kiinnostus erityisesti valkoviinejä kohtaan oli suurta. “Myynti ei sinällään yllättänyt, mutta esimerkiksi jouluna asiakkaat kokeilivat innokkaasti miedompia punaviinejä joulupöytään,” Miettinen lisää.
Mitä terveisiä haluatte välittää Juomapostin lukijoille?
“Hyvää kevään odotusta laadukkaiden juomien parissa! Tulkaa rohkeasti ‘vetämään hihasta’, kun saavutte juomaostoksille!” Miettinen päättää.
Kolmisopen juomaosasto on esimerkki siitä, kuinka rakkaus lajiin ja asiakaskeskeinen ajattelu voivat nostaa kaupan uudelle tasolle. Oletko jo käynyt tutustumassa?

Diplomi joka myönnetään vai harvoille ja valituille.
Laadukas Juomaosasto – diplomit myönnetty jo yli 20:lle K-kaupalle