Kuka on kouluttanut tuopinkaatajasi? (osa 1)
Oluenystävät ovat yhä valveentuneempia ja tiedonhaluisimpia, ja nykyään onkin mahdollista kartuttaa oluttietouttaan erilaisilla tastingeilla tai ravintolassa pidetyissä olutpruuveissa. Ison osan oluttietoutta karttuu ravintolassa oluita maistellessa ja tässä ravintolahenkilökunnan suosituksilla ja tarjoilulla on suuri rooli. Miten ravintolahenkilökuntaa koulutetaan valitsemaan ne sopivat oluet myyntiin, vastaamaan entistä vaativamman asiakkaan kysymyksiin ja tarjoilemaan olut niin että se on parhaimmillaan asiakkaan edessä?
Olen itse kouluttanut olutalan ammattilaisia melkein kaksikymmentä vuotta niin panimon palveluksessa kuin alan oppilaitoksissa ja olutkoulutus on lähellä sydäntäni. Halusinkin lähteä selvittämään, miten alan koulutus on kehittynyt, mitä panimot ja maahantuojat tekevät ravintola-alan oluttiedon hyväksi ja miten koulutus on kehittynyt alan mukaan oppilaitoksissa. Ravintolassa panimotuotteen ja kuluttajan välillä on aina sitä suositteleva ja myyvä ammattilainen, joten koulutusta harjoitetaankin erityisesti ravintola- ja elämysalalla ja niiden oppilaitoksissa. Kaupan puolella olutkoulutus on vähäisempää, koska oluen erikoiskauppoja ja Alkoa lukuun ottamatta päivittäiskaupan puolella harvemmin on omaa myyjää juomaosastolla, vaan kaupan puolella olutkoulutuksissa keskitytään enemmän valikoimanhallintaan ja juomien esille laittoon. Ravintolapuolella on taas ehdottoman tärkeää, että tiskin takana oleva ammattilainen osaa oluesta perustiedot
ja tarjoilun.
Isot suomalaiset panimot kuten Sinebrychoff, Hartwall ja Olvi ovat kouluttaneet asiakkaitaan ja niiden henkilökuntaa jo pitkään. Sinebrychoffilla nähtiin asiakaskoulutustarve jo 2000- luvun alussa, jolloin sinne luotiin oma asiakaskoulutusohjelma vetäjineen. Tällä hetkellä asiakkaita koulutetaan panimolla asiakaskoulutuspäällikkö Jukka Kahrin johdolla.
– Meillä kouluttajia on kolme, minä ja kaksi Brand Ambassadoria, Ramses Showlah ja Joonas Ylänne. Pyrimme kouluttamaan mahdollisimman paljon asiakkaita. Meillä on sekä avoimia, usealle asiakkaalle kohdistettuja koulutuksia että räätälöityjä yhden ketjun tai konsernin koulutuskokonaisuuksia. Pyrimme siihen, että asiakas saa tuotetiedon lisäksi myös kaupallisia avuja omaan tekemiseensä ja että tuotteemme saadaan tarjoiltua niin laadukkaana kuin mahdollista. Meillä on myös oma, Carlsbergin sisäinen koulutusohjelma, jonka
kaikki sinebrychoffilaiset käyvät, Kahri kertoo.
Olvilla asiakaskoulutus nähdään yhtenä keinona ratkaista asiakkaan erilaisia haasteita. Koulutusta tehdään räätälöidysti, ja vaikka Olvi käyttää pääosin ulkopuolista kouluttajaa, oma myyntihenkilöstä on vahvasti läsnä koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
– Me tuomme asiakkaalle ratkaisuja ja ideoita hänen omaan liiketoimintaansa, sanoo Olvin myyntijohtaja Ari Ahjolinna, ja koulutus on osa ratkaisukeskeisyyttämme. Kuluttajat tietävät mitä haluavat ja siksi on entistä tärkeämpää, että henkilökunta tietää mitä myy. Oluesta on tullut entistä hyväksyttävämpi sekä seurustelu- että ruokajuomana, ja ravintolan henkilökunnalta odotetaan sekä tietoa että taitoa oluen suhteen. Me myös katsomme, että kun henkilökuntaa koulutetaan, niin se lisää henkilökunnan arvostusta itseään ja alaa kohtaan. Nyt kun varsinkin ravintolapuolella myydään muutakin kuin lager-olutta, niin tietotaidon merkitys on noussut. Nyt kun erilaisia oluita on markkinoilla pilvin pimein, ravintolatyötekijän täytyy tietää oluttyyleistä huomattavasti enemmän kuin ennen.
Ahjolinna Olvilta kertookin, että asiakas ei välttämättä edes tiedä mitä olutta se haluaa, vaan jos henkilökunta on koulutettu, se pystyy suosittelemaan sopivaa olutta käyttäen omaa tietopankkiaan ja suosittelutaitoaan.
– Hygienia-asiat ovat edelleen tärkeitä, Ahjolinna jatkaa, mutta tärkeimpiä tietoja ovat nyt oluen mausta, tyyleistä ja trendeistä kertominen. Me haluamme jakaa niitä tietoja, millä asiakkaamme saa kuluttajan ostamaan sopivan oluen itselleen ja ravintolan tuottamaan elämyksen, mitä kuluttaja odottaa, Ahjolinna jatkaa. Nyt kun varsinkin ravintolapuolella Ahjolinna näkee, että varsinkin yliopistokaupungeissa
oluttietous on ravintolapuolella jo hyvin sisäistetty, ja näissä kaupungeissa on hyvin elävää olutkulttuuria. Tällä hetkellä oluttietous ja valikoima laajenee myös pienemmille paikkakunnille ja tätä auttaa myös kauppojen laajentunut valikoima.
– Koulutamme myös henkilökuntaamme koko ajan, koska haluamme että myynti on valmis vastaamaan omien asiakkaiden tarpeisiin. Valikoimamme on laaja, ja haluamme että asiakas pystyy hyödyntämän tätä niin, että se on mahdollisimman tehokasta hänen omalle bisnekselleen. Kiinnostavaa kehitysajatus on, miten saamme myös keittiöhenkilökuntaa tähän olutkoulutukseen mukaa, siellä on vielä äärimmäisen paljon kehitettävään oluen kohdalla, Ahjolinna maalailee.
Artikkelin toinen osa julkaistaan huomenna.
Teksti ja kuva: Anikó Lehtinen
Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 3/2019.