Karhu-olut teki kulttuuriteon Helsingin Kalliossa
Kalliossa Helsingissä Kotiharjun julkisen saunan valokyltti paljastui marraskuun julkisivuremontin yhteydessä huonokuntoiseksi ja kaipasi nykyaikaistamista.
Yhtenä Helsingin Kallion kaupunginosan maamerkkinä pidetty valokyltti on sijainnut Harjuntorin rinteellä noin 35 vuotta, mutta nyt vaarana oli koko kyltin poistuminen katukuvasta. Sen uusiminen osoittautui arvion mukaan kalliimmaksi, kuin kokonaan uuden kyltin rakentaminen. Näin ollen hankkeesta luovuttiin kokonaan.
Tällä kertaa kuitenkin onni oli matkassa, sillä mukaan astui Sinebrychoff — ja yhtiön Karhu-olut, joka korjautti alkuperäisen valokyltin. Hintaa operaatiolle tuli 5800 euroa. Huomattavaa on, että kyltin alkuperäinen neonvaloputkitekniikka on säilytetty.
Sinebrychoff kertoo tiedotteessaan, että Karhu ”vaalii autentista suomalaista suomalaista saunakulttuuria”. Uusi kyltti nostettiin paikalleen tällä viikolla.
”Kun Karhu-tiimissä huomasimme surullisen uutisen Sauna-kyltin kohtalosta, päätimme heti toimia. Karhu vaalii alkuperäisyyttä ja uskoo kestävään kehitykseen – vanhan uusiminen on aina parempi vaihtoehto kuin kokonaan uusi”, toteaa Sinebrychoffin senior brand manager— Nella Lämsä.
”Oli tärkeää säilyttää kyltin autenttisuus sillä kyltti on vuosikymmeniä ollut osa kalliolaista maisemaa. Jopa alareunassa oleva alkuperäisen valmistajan nimikkolaatta asetettiin korjauksen jälkeen takaisin paikoilleen”, kertoi entisöinnin suorittanut Martti Helander.
Helsingin Harjutorin Kotiharjun sauna on yksi muutamasta säilyneestä yleisestä saunasta Helsingissä. Se on avattu vuonna 1928.
Katso lyhyt dokumentti kyltin restauroinnista.