Kahakka Brewery ja vaatebrändi Finsket julkaisevat yhteismalliston
Yhteinen kipinä synnytti oluen ja vaatteita panimon juhlavuoden kunniaksi.
Korona-ajan tuomat haasteet ovat näkyneet myös kokkolalaisen Kahakka Breweryn toiminnassa, ja tammikuussa ei ollut varmaa, voidaanko panimon toimintaa enää jatkaa. Kiitos paikallisten, yhteistyökumppaneiden ja sitkeyden, toiminnan jatkamiselle löytyi edellytykset ja Kahakka Brewery täyttää tänä vuonna 5 vuotta. Kuluva kesä on ollut aurinkoinen ja vilkas. Uudet TWIST-tölkkioluet ovat löytäneet tiensä kauppoihin ympäri Suomen. Lisäksi Kahakka on kiertänyt ahkerasti mm. Vaasassa, Kalajoella ja Jyväskylässä markkinoimassa käsityöläisoluitaan kesätapahtumissa. Seuraava huipennus nähdään panimon kotikaupungissa Kokkolassa Kahakka Olutfestivaaleilla.
– Panimotoiminnan uudelleenkäynnistämisen jälkeen vilskettä on riittänyt, ja olemme saaneet erittäin hienoa palautetta uusien TWIST-oluiden saralta. Nyt on todella hienoa juhlistaa Kahakka Breweryn 5-vuotista taivalta, Kahakka Breweryn toimitusjohtaja Nicke Kavilo kertoo.
Kun puhutaan paikallisista erikoisuuksista, mukaan astuu Kokkolassa viime vuonna toimintansa aloittanut vaatebrändi Finsket, joka on paikallisesti jo hyvin tunnetun PaaPiin kanssa samaa yritystä. PaaPii perusti oman ompelimon Kokkolaan 5 vuotta sitten, saman vaatetehtaan, jossa kaikki Finsketinkin vaatteet ommellaan. Lähituotettujen vaatteiden – siis kokkolalaisten vaatteiden – kysyntä on kasvanut tasaisesti, ja nykyään yrityksessä työskentelee jo yli 20 henkilöä. Eli 5-vuotistaivalta sopii juhlia myös vaatetehtaalla.
Kahakka Breweryn ja Finsketin tiet kohtasivat viime syksynä, kun Finsketin brändijohtaja Juha Järvinen otti yhteyttä panimoon ja ehdotti, että brändit voisivat tehdä jotain kiinnostavaa yhdessä. Kahakka Breweryä ja Finsketiä yhdistävät juhlavuosien lisäksi myös kokkolalaisuus, luonto sekä luova tekemisen palo. Niiden pohjalta alkoi ideointi, jonka tuloksena syntyi tyrniolut, kuosi ja vaatemallisto – kaikki paikallista käsityötä. Olut ja mallisto ovat esillä Kahakka Olutfestivaaleilla.
– Kun jaetaan samat arvot ja ollaan käytännössä naapureita, niin on suorastaan velvollisuus istua alas ja katsoa mitä syntyy. Kannustan kaikkia toimimaan näin, koska silloin luodaan sellaisia kiinnostavia elämyksiä, joita ei yksin voi tehdä. Konkreettisesti vaikka tämä Kulo-olut ja -mallisto on hyvä esimerkki, Järvinen kertoo.
Malliston teeman Järvinen kertoo olevan hyvinkin paikallinen.
– Kulo on saanut inspiraationsa Kokkolalle ominaisista elementeistä: merestä ja tulesta. Oluessa se maistuu lempeänä savuisuutena ja rannikon raikkaana tyrnimarjana. Vaatemalliston t-paidoissa ja collegepaidoissa säkenöi kokon kipinät pirteänä kuosina. Kokosta täytyy paljastaa sen verran, että se sytytettiin kyllä kunnan rajojen ulkopuolella, mutta ei kaukana, summaa Järvinen.
Lähde ja kuva: Kahakka Brewwery