Juomakulttuurin yrityshautomo
Olutkulttuurin pienet ja suuret tekijät lähestyvät toisiaan Yhdysvalloissa. Suuret panimoyhtiöt hakevat uutta imagoa pienpanimoilta. Pienpanimot laajentavat omia markkinoitaan suurten tekijöiden suuntaan.
Maailman suurin panimoyhtiö Anheuser-Busch InBev seuraa tarkasti kasvavaa pienpanimoalaa ja käsityöläisoluiden nousua kauppojen hyllyille. Se tuskin kokee tämänhetkistä buumia uhkana, vaan ennemminkin mahdollisuutena. InBevin perustama yrityshautomo ZX Ventures on toiminut vuodesta 2016 tarkkaillen alaa suuren toimijan näkökulmasta. Maan panimoiden lukumäärä ylitti viimevuonna 6000 rajan ja alan suurin toimija haluaa mukaan liiketoimintaan. ZX Venturesin konsepti on selkeä. Se tutkii ja rahoittaa panimoalan toimintaa suuren toimijan intressi mielessään. ZX Ventures on osakkaana myös RateBeer olutarviointipalvelussa
Goose Island on käsityöläisoluistaan tunnettu yhtiö, minkä InBev nappasi siipiensä suojaan jonkin aikaa sitten. Se rahoitti tuotantoa, kehitystyötä ja antoi oman valmistuslaitteistonsa, markkinointinsa ja logistiikkansa pienehkön yhtiön valvottuun käyttöön ja kasvatti samalla sen myyntiä huimasti. Se teki Goose Islandista tunnetun merkin ympäri maailmaa. InBeviä kiinnosti Goose Islandin brändi ja maine käsityöläispanimona. Nyt InBev on Goose Islandin emoyhtiö ja hyötyy sen pienpanimomaineesta omassa liiketoiminnassaan.
Vertailukohtia löytyy elintarvikealalta paljonkin. Luomubuumin iskettyä vuosituhannen alussa, kaupan suuret toimijat halusivat osansa markkinoista. Esimarkkinointi oli jo tehty ja luomulla terveys- ja yhteiskuntavaikutuksineen hyvä maine. Yrityshautomot nappasivat parhaat toimijat omiin talleihinsa mahdollistaen luomutuotteiden lopullisen läpimurron niiden saavuttua markettien hyllyille.
Suomalainenkin panimoteollisuus seuraa varmasti mielenkiinnolla kasvavaa pienpanimoalaa ja sen innovatiivisuutta. Rako pienten ja suurten toimijoiden välillä on yhä suuri ainakin myyntiluvuissa mitattuna ja monen toimijan mielissä varmasti koetaan vahvasti myös vastakkainasettelua. Jättipanimot kadehtivat pienten toimijoiden uskottavuutta ja mediaseksikkyyttä. Pienpanimot taasen haaveilevat maanlaajuisista isoista markkinoista vaikkeivät sitä aina haluaisikaan myöntää. Jokainen toimija haluaa työnsä olevan kannattavaa ja toivoo oman tuotteensa olevan jonakin päivänä se kaikkien huulilla oleva hitti.
Kaupankäynti on muutenkin murroksessa. En usko markettien kuolevan sähköisen kaupankäynnin myötä, mutta ala on pikkuhiljaa muuttumassa. Kotiinkuljetus, ennakkotilaus ja maailmanlaajuinen paikallisuus ovat nykypäivää kaupan alalla. Verkkokauppa ja välikädetön suoramyynti postitusyhtiöiden kautta on tulevaisuutta nyt. Kasvava osa kuluttajista hallitsee modernin kaupankäynti- ja maksutapateknologian. Mainonnan, markkinoinnin ja helpon saatavuuden rooli kasvaa koko ajan. Edellämainittujen taitaminen on oleellinen osa myyntiä. Pienpanimoiden ja ulosmyynnin mukana myös olutravintoloiden merkitys myyntikanavina tulee nousemaan jos kaikki osaavat ottaa hyödyn uudesta teknologiasta ja sen suomista mahdollisuuksista.
Näkisin mieluusti pienpanimoiden ottavan alustavasti itse tämän roolin. Se pitää luovuuden alalla paremmin nousussa kuin antamalla ohjat suurille toimijoille. Muodin maailma on ailahteleva. Se mikä on tänään cool, muuttuu helposti keskitieksi kun suuret yhtiöt astuvat esiin.
Kolikolla on monta puolta. Itse näkisin yhteistyön ja avoimen keskustelukulttuurin olevan varmin tapa pitää rimaa korkealla ja saada samalla myös myyntiä pidettyä sellaisella tasolla, että suurta pudotuspeliä ei tarvita. Suomalaisen oluenvalmistuksen taso on noussut huimasti viimevuosina. Pidetään ala nousussa.
Kuva: Roni Isberg