UISGE 2019 ja Jarkko Nikkasen vauhdikas vuosi 2018

Olutposti vieraili Vanhalla ylioppilastalolla— UISGE 2019 tapahtumassa ja haastatteli tietokirjailija ja viskikulttuurin asiantuntija Jarkko Nikkasta. Mies oli aikoinaan mukana myös Olutpostin laajassa Olut ja Viski teemanumerossa.— Jarkko kertoo kuinka hänellä meni viime vuosi, sekä millainen on suomalainen viskin ystävä.

Joka vuosi valitaan tapahtuman paras viski. Tuotteet on jaettu seitsemään sarjaan tuotantoalueiden perusteella ja jokaisesta sarjasta valitaan kolme parasta. Uisge 2019 – tuomaristo valitsi tänä vuonna parhaaksi irlantilaisen viskin eli— Midletonin tislaamon 21 vuotta kypsytettyn Redbreast- tuoteperheen pullotteen. Toiseksi tuli Skotlannin Islayn saarella— 16 vuotta kypsytetty Lagavulin. Kolmas sija kuului skottilaiselle Highland Parkin tislaamon 25-vuotta kypsyneelle herkulle.

Uisgessa oli myös mukana ensimmäistä kertaa oma UISGE-olut eli— Celtic Gose, 4,7% joka oli — Kanavan Panimon ja— Pikkulinnun tuotantoa. Oluessa— — on makua viskin maustamamasta tammesta.

Kuvassa: Markku Ristevirta Pikkulintu sekä Jukka Karlstedt Kanavan panimo

— UISGE 2019 osallistujat

Altia & Wennerco
Arcus Finland
Beverage Partners Finland
Brew Seeker
Craft & Cask
Dram Dealers
Dramfool
Edrington Finland
Hand-Picked Wines
Hartwa-Trade
Helsinki Distilling Company
Interbrands Wines & Spirits
Juomatalo Pikkulintu
Norex Selected Brands
Pernod-Ricard Finland
Solera Finland
Tampere Brewing & Distilling Co
Teerenpeli
Valamon Luostarin Tislaamo
Vinoble
Vinum Import

MUUTTUMATON, MUUTTUVA UISGE

Ensimmäistä kertaa englanniksi laaditussa markkinointimateriaalissa
UISGEa luonnehditaan sanoilla ”annual – – gathering”. Totta onkin, että
yhdeksän vuoden iän saavuttava festivaali tunnetaan jo vakiintuneesti
”viskikansan kokoontumisajoina”. Alun perin siitä kuitenkaan ei tavoiteltu
vuotuista tapahtumaa, saati pysyvää instituutiota.
Syksyn 2010 kuluessa hahmottuneen suunnitelman mukaan tarkoitus
oli vain kokeilla, kuinka monta viskiä, viskinvalmistajien edustajaa sekä
viskeistä kiinnostunutta kuluttajaa saataisiin kootuksi samaan tilaan.
Päällimmäisenä järjestäjillä oli mielessään kuluttajien etu. Kauan viskejä
harrastaneina he olivat panneet merkille, ettei Suomessa päässyt
laajan pullotevalikoiman ääreen kuin muutamassa ravintolassa ja
että ravintoloiden henkilöstö oli yleensä ainoa taho, jolta – parhaassa
tapauksessa – sai tietoa yksittäisten pullotteiden taustoista.
Valmistusprosessiin osallistuneet tai maahantuojien edustajat eivät
kuluttajaporrasta juuri kohdanneet, ja tästä UISGEn oli määrä tehdä
poikkeus.
UISGEn järjestäjillä ei ole koskaan ollut minkäänlaisia taloudellisia
sidoksia juoma-alaan. Sen vuoksi osallistumismahdollisuus on aina voitu
tarjota tasapuolisesti kaikille suomalaisille yrityksille, jotka valmistavat,
tuovat maahan tai täällä muuten edustavat mitä tahansa festivaalin
yleisöä oletettavasti kiinnostavaa tuotetta. Osallistujien vaihtuvuus on
osoittautunut vähäiseksi, ja kerran mukaan tulleet ovat joko pysyneet
vahvuudessa tai palanneet lyhyen tauon jälkeen takaisin. Pyrkimys
tasapuolisuuteen näkyy myös siinä roolissa, jonka järjestäjät ovat itselleen
ottaneet: markkinoinnille tarjotaan puitteet, mutta sen toteuttaminen,
samoin kuin tuotevalikoima ja hinnoittelu jätetään kunkin osallistujan
omaan harkintaan.
Viime vuosien UISGEt ovat saavuttaneet 2000 vieraan rajan. Vaikka heidän
joukkoonsa on kuulunut paljon myös Alkon, travel retail -kaupan sekä
ravintoloiden sisäänostajia, voitaneen todeta, että festivaali on toteuttanut
varsin hyvin sille aikanaan asetettua tehtävää. Kuluttajien mielenkiinnon
säilyttämiseksi UISGEa on toki uudistettukin. Viskivalikoimaan on
tavoiteltu vaihtuvuutta siten, että pullotteista vähintään kolmannes olisi
aina uusia. Tarjontaa on lisäksi laajennettu varovasti muihin väkeviin
alkoholeihin, kuten rommeihin ja suomalaisiin gineihin. Tänä vuonna
tapahtumaan tilattiin ensimmäistä kertaa myös oma olut. Olutfestivaaliksi
UISGE ei kuitenkaan ole muuntumassa, vaan kysymys on yksittäisestä,
viskiharrastajia silmällä pitäen suunnitellusta erikoistuotteesta.
Jatkuvuutta edustaa eittämättä tuotekilpailu, joka on järjestetty jokaisen
UISGEn ohessa. Mahdollisuus tuotteidensa kilpailuttamiseen on kaikilla
festivaaliin osallistuvilla yrityksillä, ja mukaan he saavat ilmoittaa
itse valitsemansa pullotteet. Ne jaotellaan kilpailusarjoihin, jotka on
muodostettu juomalajin ja viskien tapauksessa myös tuotantoalueen ja
-tavan perusteella.

Viskien kilpailu järjestettiin nyt seuraavissa sarjoissa: (1) Highlandin
alueen single malt -viskit, (2) Islayn saaren single malt -viskit, (3) muiden
saarten (”Islands”) ja Campbeltownin single malt -viskit, (4) skotlantilaiset
jyvä- ja sekoiteviskit, (5) irlantilaiset viskit, (6) amerikkalaiset viskit sekä
(7) pohjoismaiset viskit. (Aiempina vuosina ohjelmaan kuulunut Lowlandin
alueen single malt -viskien sarja jäi valitettavasti toteutumatta, koska
siihen ilmoitettiin vähemmän kuin vaadittavat neljä pullotetta.) Jokaisessa
sarjassa valittiin kolme parasta pullotetta. Sijoitukset on kerrottu sivulta 5
alkavassa viskilistauksessa numeroin 1, 2 ja 3.
Seitsemän sarjansa voittaneen viskin joukosta valittiin vielä koko
festivaalin kärkikolmikko (”UISGE 2019 Overall”):

(1) Redbreast 21 yo (alkusarjasta irlantilaiset viskit, maahantuoja
Pernod Ricard Finland)

(2) Lagavulin 16 yo (alkusarjasta Islayn saaren single malt -viskit,
maahantuoja Hartwa-Trade)

(3) Highland Park 25 yo (alkusarjasta muiden saarten (”Islands”) ja
Campbeltownin single malt -viskit, maahantuoja Edrington Finland)

Koska UISGEssa on valmiiden viskien lisäksi mukana myös suomalaisia,
viskin vähimmäisikää vielä tavoittelevia tisleitä, samoin kuin rommeja
sekä suomalaisia ginejä, järjestettiin niitä varten erilliset kilpailut. Nämä
tulokset löytyvät sivuilta 21, 23–24 ja 24–25.
Tuomaristo käytti kaikissa sarjoissa 1–10 pisteen asteikkoa, ja voittajaksi
nousi se tuote, joka keräsi suurimman pistesumman. Pisteet annettiin ns.
sokkomaistelun perusteella, eli tuomareille ei ilmaistu, mitä tuotteita he
kulloinkin olivat arvostelemassa.
Tuomaristo koottiin kokeneista juoma-alan harrastajista, median
edustajista (mukaan lukien suositut viskiblogit) sekä pääkaupunkiseudulla
vaikuttavista ravintola-alan ammattilaisista. Siihen kuuluivat seuraavat
henkilöt:
Timo Aaltonen, Nikolas Areva, Atte Erkkilä, Mika Hakkarainen,
Petteri Hakkarainen, Jari Hautala, Markku Heino, Mikko Hillu, Antti Kosonen,
Niina Lemettilä, Anders Malmsten, Hanna Martiskin, Aleksi Montin,
Milla Mäkelä, Winnie Ng, Tuuli Pulkkinen, Mika Rajamäki, Jani Rasilainen,
Petri Routa, Matti Räty, Maija Saarman, Marianne Salo, Olli Sarmaja,
Lauri Sihvonen, Seppo Siika-aho, Pekka Siirilä, Vesa Tamminen,
Tina Toivonen, Jari Toukkari, Sami Tuominen, Tarja Uitti, Joonas Vainikka,
Jaana Vainio, Juha-Matti Virkkula ja Kai Vorma.

Lähde: UISGE vihko

Kuva: Aniko`Lehtinen

Video: cyde