Idän kahvimiehet alkoivat panomiehiksi ja oma vodkakin on mielessä
Noin kaksi vuotta ehti toimia joensuulainen Joenbruu -panimo ennen kuin talous alkoi kypsyttää aikaisemman omistajan mieltä. Talous alkoi kypsyttää myös kahvipaahtimo Unison Coffeen omistajaa ja paahtomestari Miska Kämäräistä, sillä korona ajoi asiakkaat pois kahviloista ja liikevaihto tipahti.
Huomattuaan yrityspörssissä myynnissä olevan Joenbruu -panimon, alkoivat Unison Coffeen Miska ja toinen omistaja Tomi Sutinen kehittelemään uutta konseptia. ”Mietimme, että mitä porukka oikein juo kotonaan korona-aikana ja heti tuli mieleen olut! Meillä ei ollut mitään kokemusta oluen panemisesta, joten pyysimme panimon entistä omistajaa perehdyttämään meitä oluenvalmistuksen saloihin. Nyt olemme tehneet jo muutamia oluita pienissä erissä”, kertoo Miska leppoisalla Pohjois-Karjalan murteella.
Pienpanimotoimintaan lähdetään usein ”rakkaudesta lajiin”, mutta tässä tapauksessa liikkeelle lähdettiin liiketaloudellisin perustein.
”Totta kai tuotteitamme löytyy tulevaisuudessa myös paikallisista kaupoista, mutta näin alussa keskitymme pääasiassa palvelemaan yrityksiä. Olemme tehneet yrityksille kahveja omilla etiketeillä ja nyt laajennamme myös oluisiin. Käytännössä pystymme samassa markkinointikirjeessä markkinoimaan kahta tuotetta”, kertoo Kämäräinen. Yritys onkin tuottanut jo muutamia oluita yrityksille ja yhteisöille kuten esimerkiksi paikalliselle Joensuun Kiekko-Pojat jääkiekkojoukkueelle. ” Seuralle tehty pale ale on myynyt hyvin. Kyseessä on melko miedosti humaloitu olut, joten se on maistunut myös miedompien makujen ystäville” jatkaa Kämäräinen.
Aiempi Joenbruu nimi tulee jäämään historiaan, sillä tulevaisuudessa oluet tehdään Unison Brewing Company nimellä. Alkoholijuoman valmistamisen myötä myös kaikki luvanhakuprosessit piti tehdä uudelleen.
”Vaikka laitteiston muutto oli vain seinän taakse, tarvittiin kaikenmoisia lupia ja tarkistuskäyntejä sangen ”mukava” määrä. Suoraan sanoen meidät yllätti, kuinka säädelty koko ala on. Nyt olutta on tehty muiden töiden ohella, mutta tämän kevään aikana on tarkoitus laittaa toimintaa käyntiin tanakammin ja ensi kesänä on tarkoitus palkata oma panimotyöntekijä”, toteaa Kämäräinen.
Kesällä panimon yhteyteen avataan myös olutpuoti. Työn alla ovat uusien verkkosivujen ohella myös- uudistetun yhtiön tuleva viestintä- ja markkinointistrategia. Suunnitelmissa oli myös oma kahveihin, oluisiin ja tisleisiin liittyvä tapahtuma. Se piti tuottaa yhteistyössä paikallisen ohjelmatoimiston kanssa, mutta koronapandemia laittoi suunnitelman odottamaan parempaa aikaa.
”Eikä tässä vielä kaikki. Haaveenamme on myös tislaamon perustaminen ja suomalaisen vodkan tuotanto. Valamon luostarin tislaamon kanssa meillä on jo ollut yhteistyötä tynnyreiden kautta. Laitoimme kahvia tynnyreihin, jotta niihin jäisi oman kahvimme aromi. Käytetystä tynnyristä jäi myös kahviin viskin aromi. Valamolla tynnyreihin laitetaan sitten myöhemmin väkevämpää tavaraa, johon taas kahvin maku tarttuu”, kertoo Kämäräinen.
Teksti: cyde
Kuvat: Unison Coffee
Alla muutamia Joenbruu juttuja aikaisemman omistajan ajoilta