HCBF 2025: Suomen kotiolutkulttuuri elää korkealla tasolla ja hyvässä hengessä
Kotiolutharrastajien oma juhla HCBF juhlittiin jälleen Räyskälän Suurella Huvilalla 6.–8. kesäkuuta. Mikael Heiskanen raportoi paikan päältä.
Monen olutharrastajan festivaalikesä polkaistiin taas käyntiin HCBF:ssä kesäkuun alussa. Nyyttikesteinä toimiva talkootapahtuma toi monet tutut yhteen rakkaan harrastuksen eli kotioluen äärelle, mutta houkutteli mukaan myös tukun uusia kasvoja. Hymyt olivat jälleen leveitä, yhteishenki kohdallaan ja tunnelma katossa. Huikeiden kotioluiden ja oheisohjelman lisäksi tapahtumaan saatiin maistiaisia edellisvuoden luomuksista, niin United Gypsies Breweryn kuin kotipanijoidenkin versioimana.
Kotiolutkilpailujen lomaan oli tuttuun tapaan järjestetty monipuolista ohjelmaa tastingeista asiantunteviin haastatteluihin ja leikkimielisempään kisailuun.
Joukkueisiin jakaantunut juhlakansa esimerkiksi ideoi kahdeksan mielikuvituksellista olutta pikavauhdilla, erilaisten tehtävien saattelemana. Lopuksi joukkueiden esittämistä olutkonsepteista äänestettiin, ja suosituimmaksi reseptiksi nousi upeasti markkinoitu habanero-banaani-APA Habananas, jota päästään sitten maistelemaan ensi kesän tapahtumassa. Edellisvuoden joukkuekilpailun pohjalta tarjolla oli jo eukalyptuksella, inkiväärillä ja mintulla maustettua Kostomynttoni-lageria.

Joukkueet työn touhussa ideoimassa oluita ensi vuoden tapahtumaan.
Myös hyvä ruoka on aina ollut osa HCBF:ää, ja niin tälläkin kertaa. Järvenrannassa perjantai-iltana nautittujen grillimakkaroiden ja lauantain aamupalan lisäksi tällä kertaa herkuteltiin slidereita rapeiden ranskalaisten kera sekä savustettua possunniskaa, grillikasviksia ja yrttiperunoita.
Lounaasta ja illallisesta vastasivat kotioluillaankin kisailleet Recherché Tuotannon Kosti Kangasmaa ja Theft City Brewingin Jari Tyrväinen talkootiimeineen.

Tapahtuman oluthanat.
Kotiolutkilpailujen voitot irtosivat marjaisilla mauilla ja retrohenkisellä esillepanolla
Tapahtuman kotioluet kilpailivat jälleen vuoden parhaan oluen, etiketin ja ”yllätysoluen” sarjoissa. Mukana oli 21 kotipanimoa.
Villimpien olutvisioiden Surprise beer -sarjan mestaruuden pokkasi kategorian kestomenestyjä, tuhdin marjaisten oluiden mestari eli Sphere Brewingin Mikko Salo. Vaniljalla, mantelilla, kirsikalla ja tonkapavulla maustettu imperial pastry sour Cipher olikin jälleen melkoinen taidonnäyte vahvojen makujen harmoniasta. Hopeaa sarjassa otti Recherché Tuotanto reilun suolaisella gosellaan ja pronssia Kolmen Pöntön Panimo gruit-henkisellä witbierillä, jossa kaikki vesi oli korvattu koivunmahlalla.

Kolmen Pöntön Panimon Petrik Saari jakoi kokemuksiaan yrteistä ja metsän antimista oluen raaka-aineina.
Pääsarjan kotioluet kilpailivat myös ulkoasullaan. Etiketteihin ja hanojen koristeluun olikin jälleen panostettu hienosti. Ykkössijan nappasi Tanttalan Panimon Aleksi Vanhala kasibittisen Nintendon pelikasettiin taiteillulla hanarekvisiitallaan. Kakkos- ja kolmossijojen arvoisesti yleisön hurmasivat Villi Veitikka ja Kumpula Craft Beer oluidensa henkeä huokuvilla piirustuksillaan.
Parhaiden oluiden palkintopallin valloittivat tällä kertaa Käpä Brewing, Blue House Brewery ja Bubo Brewing. Käpän voittoisan vadelmainen berliner weisse Isla Tiburón oli kevytsarjalaisesta kaukana, kuten mestaruuskin osoittaa. Myös hopeaa napattiin kesäisellä janojuomalla eli Blue House Breweryn lemonade sourilla. Bubon IPA puolestaan sai rapsakan katkerien oluiden ystävät ansaitusti puolelleen pronssin arvoisesti.
Käpä Brewing eli Antti Kääriä pääsee lunastamaan pääpalkintonsa kesäkiireiden jälkeen osallistumalla voittajaoluensa valmistukseen United Gypsies Breweryllä.
Jatkoa jälleen luvassa
Tapahtuman lopuksi saatiin vielä ensimaistiaisia edellisen vuoden voittajaoluesta United Gypsiesin versioimana. Vielä hetken kypsyvä erä kuusenkerkkäistä hapanolutta tulee laajemmin saataville hieman myöhemmin, mutta sen voi jo sanoa, että varsin mallikkaasti oli haastavasta tyylistä suuremmassakin mittakaavassa onnistuttu!

Kaarlo Reipas kertoi viime vuoden voittajaoluensa valmistuksesta UG:llä ennen uuden voittajan julkistusta.
United Gypsiesin lisäksi tapahtumaa tukivat erilaisilla tuotelahjoituksilla Melkkobrew, Juomaposti, Spiraalisipsi, Pien Shop, Sepon lihatori sekä Factory Brewing. Järjestäjinä hääräilivät Pauli ja Mathilda Hodju sekä Mikael Heiskanen ja Sanna Hodju.
Seuraava, talvikauden pienimuotoisempi HCBF-tapahtuma järjestetään 6.–8.2.2026 – ja jatkoa on varmasti luvassa myös ensi kesänä jo viidettä vuotta!
Teksti ja kuvat: Mikael Heiskanen