Haastattelussa Ville Saarikoski Salama Brewing Co.
Salama Brewing Company erottuu kotimaisista kilpailijoistaan räväkän metallisella ja modernilla pakkaustaiteellaan.
Yksi panimon perustajista, Ville Saarikoski, on luonut panimon graafisen asun alusta saakka. Lähes sadan etiketin ja vahvan brändin luominen vaatii rautaista ammattilaisuutta.
”Markettien ja bottle-shoppien hyllytilat ovat usein hyvin kaoottisia ja kilpailu kuluttajan huomiosta on kova. Muutaman sekunnin vilkaisu ratkaisee minkä tuotteen kuluttaja valitsee, jonka takia on tärkeää erottua hyllystä selkeästi jollei jopa
röyhkeästi. Grafiikan tyyli, etiketin materiaali ja pakkaustyyppi ratkaisevat paljon. Loistavassa olutetiketissä nämä kaikki seikat on pohdittu usein loppuun saakka. Nämä ovat myös niitä prinsiippejä, joita mietin jatkuvasti etikettejä suunnitellessa. Salama Brewingillä ajatus jostain tietyn tyyppisestä oluesta tulee useimmiten ennen etiketti-ideaa ja nimeä. Raaka-aineet, tyylin alkuperä tai siitä syntyvä fiilis toimivat inspiraationa grafiikan suunnalle ja oluen nimelle. Luomani etiketit ovat usein myös hyvinkin henkilökohtaista taidetta, joihin olen saanut täysin vapaat kädet toteuttaa itseäni. Kohtelen olutetikettiä enemmänkin taideprojektina kuin kaupallisena grafiikkabrändäyksenä, vaikka olenkin teollinen muotoilija ja arkkitehti”, kertoo Saarikoski
Saarikoski käyttää taiteessaan öljyvärimaalausta, digitaalista maalaamista ja piirtämistä, 3D-renderointia, valokuvausta, sekä näiden sekatekniikoita.
”Graafiset esikuvani kumpuavat 80–90-lukujen kauhu- ja pop-kulttuurista sekä nuoruuden ja opiskeluaikojen suosikeista. Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Jim Phillips ja Alexis Ziritt ovat vaikuttaneet taiteeseeni paljon. Olutskeneen en kuitenkaan varmasti olisi lähtenyt, jolleivat siellä olisi jo vaikuttaneet Karl Grandin (Omnipollo), Kasper Ledet (To Øl), Earl Holloway (KCBC) ja Nick Dwyer (Beavertown).
Perinteiset olutetiketit ja layoutit eivät ole koskaan inspiroineet minua ja vasta kun muista maista alkoi nousta graafisia haastajia sille, miltä olutetiketit voivat näyttää, aloin itsekin kiinnostua tarttua haasteeseen. Grandinin Yellow Belly on ehkä ikonisin etiketti mitä on koskaan luotu.”
”Uskon edustavani niin sanotun uuden aallon olutetikettisuunnittelua. Etiketin tarkoitus on herättää maksimaalinen huomio ja uteliaisuus. Jos etiketti (tai pakkaus) on mielenkiintoinen, kuluttaja saattaa kiinnostua tuotteesta pelkästään sen takia. Uuden aallon olutetiketin tulee myös haastaa kuluttajan stereotypiat oluesta (normi)elintarvikkeena ja nostaa tuotteen arvostusta uudelle tasolle. Itse koen, että kuluttajassa vahvoja kulttuurillisia mielleyhtymiä herättävä taide on usein tehokkain keino herättää huomioita ja luoda mieleenpainuvia olutkokemuksia”, summaa Saarikoski.
Teksti: Mikko Hentunen
Kuva: Ville Saarikoski
Artikkeli on julkaistu Olutposti-lehden numerossa 3/2021.