Guinness saatavilla nyt myös alkoholittomana

Maailman tunnetuin stout taipui myös alkoholittomaksi versioksi.

Guinness 0,0 % on uusi alkoholiton olut, joka huokuu tuttua pehmeää, täydellisen tasapainoista makua ja Guinnessin tummaa väriä. Alkoholittoman Guinnessin luominen vei neljä vuotta, ja sen kehittämisessä kiinnitettiin erityistä huomiota klassikon oman luonteen ja maun säilyttämiseen.

olutta

Guinness 0,0 % valmistetaan tismalleen samalla tavalla ja samoja raaka-aineita käyttäen kuin alkoholillinen esikuvansakin. Alkoholi poistetaan huolellisesti kylmäfiltteröimällä, jolloin oluen maku ei kärsi kuumennuksesta. Tämän jälkeen maut tasapainotetaan huolellisesti. Lopputuloksena on stout, jossa on Guinnessin tuttu maku, mutta ilman alkoholia.

Alkoholiton Guinness-olut on musta, silkkisen pehmeä ja runsaan aromikas stout. Sen tuoksussa on kahvia ja maltaisuutta. Maultaan se on rikas ja samettisen pehmeä.

”Kiinnostus omaan hyvinvointiin ja terveellisiin vaihtoehtoihin kasvaa ja reilu neljännes (27 %) suomalaisista kertoo vähentäneensä alkoholin kulutustaan viimeisen kahden vuoden aikana. Joka kolmas (34 %) on siirtänyt kulutustaan miedompiin tai alkoholittomiin juomiin. Alkoholittomien oluiden suosio on kasvanut nopeasti viime vuosina ja yli kolmasosa 18-64-vuotiaista suomalaisista sanoo ostavansa alkoholitonta olutta. Joka kymmenes puolestaan juo alkoholitonta olutta viikoittain.* Olemme iloisia, että voimme yhdessä Guinnessin kanssa tuoda laadukkaan alkoholittoman vaihtoehdon stoutin ystäville myös Suomessa”, kertoo Hartwallin kansainvälisten craft-oluiden tuotepäällikkö Erkka Talvela.

Guinness 0,0 % valmistetaan St. James’s Gate -panimolla Guinnessin kotikaupungissa Dublinissa.

”Alkoholittoman Guinnessin lanseeraus on kunnianosoitus yli 200-vuotiselle historiallemme innovaatioiden ja erinomaisen oluen panemisen parissa. Se on oluenpanijoidemme taidonnäyte: 100-prosenttisesti Guinness, mutta ilman alkoholia”, kertoo Gráinne Wafer, Guinnessin Global Brand Director Hartwallin tiedotteessa.

Guinness 0,0 % on myös vähäkalorinen vaihtoehto, sillä se sisältää 16 kaloria per 100 ml. Uutuus on myynnissä 0,5 litran tölkeissä hyvin varustelluissa päivittäistavarakaupoissa ja saatavilla myös ravintoloiden hanoissa.

*Kantar 2020. Drinks Penetration 2016-2020. Tutkimukseen vastasi yhteensä 11 758 suomalaista ja vastaajat olivat 15-64-vuotiaita.

Lähde ja kuva: Hartwall