Pienpanimo-oluesta tuli ruokaravintolan sisäänheittotuote
Ruokaravintoloitsijan näkökulma pienpanimobuumiin jää usein vähälle huomiolle, kun panimot ja olutravintolat esittelevät valikoimiaan alan julkaisuissa.
Vantaan Tikkurilassa käynnistyi alkukesästä mielenkiintoinen kilpailu paikkakunnan ravintola-asiakkaista. Ruokaravintolat tekivät kotimaisista pienpanimo-oluista paikallisen terassihitin. Kuluttajaystävälliseen hintaan myytävät tuotteet saa ravintolapöytään, terassille tai vaikkapa take away -annoksen mukaan. Yhä useampi ravintola mainostaa kadulla perinteisen ruoka-annoksen sijaan uutuusoluitaan. Olutposti jututti Sushi Loungen ravintolapäällikköä Ville Hakosta. Asiantuntevaksi olutmieheksi paljastunut Hakonen kertoi myös juomasuosituksensa sushin ja Tyynenmeren alueen kalaruuan kanssa.
Sushi Loungen valikoimissa on asiallinen valikoima Fiskarsin Panimon tuotteita. Miksi juuri Fiskars?
-”Tutustuimme tukkumessuilla Fiskarsin Panimon tuotteisiin ja ihastuimme niihin välittömästi. Ne ovat raikkaita ja erilaisia, olematta liian erikoisia. Makuskaala palvelee sekä olutharrastajaa, että niin sanottua tavallista oluenjuojaa”.
Hankitteko oluet tukun kautta vai suoraan panimolta?
-”Oluet tilaamme suoraan panimolta, mikä mahdollistaa nykyisen hinnoittelumme. Näin toimiessa myös panimon koko valikoima on käytössämme. Panimokin mielellään toimittaa tuotteitaan meille, olemme olleet jo pitkään Vantaan paras ravintola TripAdvisorissa ja muissakin sosiaalisissa palveluissa”.
Hinnoittelunne on erittäin kuluttajaystävällinen. Miten koet asiakkaiden ottaneen uudet oluet vastaan?
-”Koska hinnoittelu on maltillinen, on helppo maistella eri oluita. Tähän mennessä asiakkaamme ovat olleet erittäin kiinnostuneita maistelemaan pienpanimoiden tuotteita. Asiakaskuntamme on varsin laatutietoista ja kuten myös viineissämme, oluissakin täytyy nykyään olla myös luomuvaihtoehto”.
Onko sinulla vinkkejä panimoyrittäjille markkinoinnin suhteen?
-”Panimot voisivat aktiivisemmin tarjota tuotteitaan maistettavaksi suoraan ravintoloihin, vaikka asiakassuhdetta ei vielä olisikaan. Se saattaa herättää kiinnostuksen. Fiskarsilta tulee toisinaan maistelupakkauksia tilausten mukana, mikä on hyvä muistutus myös ravintoloitsijalle. Meidän pitää muistaa maistella uusia oluita ja pysyä mukana tilanteen tasalla siinä mikä myy. Meillä tuotevalikoimaan vaikuttaa ensisijaisesti tuotteiden sopivuus asiakkaillemme, mutta tärkeitä tekijöitä ovat sen ohella tietysti myös hinta, helppo saatavuus ja tilauksen toimivuus. Markkinointia panimot voisivat toteuttaa muutenkin kuin vain messuilla tai alan tapahtumissa.
Sushi Lounge on ensisijaisesti kalaravintola. Mikä on oma suosituksesi olueksi esimerkiksi sushin kanssa?
-Olutsuositus sushille riippuu täysin annoksen sisällöstä. Teemme yhtiökumppanini Shugo Sakihaman kanssa japanilaista sushia tuoreista raaka-aineista ja annoksemme valmistuvat vain tilauksesta. Se tarkoittaa sushipaloissa hienostuneempaa ja monimuotoisempaa makumaailmaa. Samalla lautasella voi olla eri värisiä raakamarinoituja tuoreita kaloja, tuoretta kampasimpukkaa tai esimerkiksi kypsää savuista ankeriasta makeahkossa teriyakikastikkeessa. Omassa erikoisrullassamme käytämme myös savuista pekonia. Parhaimmillaan kaikkea ryhditetään vahvalla wasabilla. Oluen tuleekin olla sopivan napakka tukeakseen kaikkia makuja, mutta kuitenkin riittävän kepeä, jotta arvokkaat raaka-aineet eivät jyräydy alle. Koska teemme kaiken käsityönä, on luonnollista, että meillä on tarjolla oluita pienestä panimosta. Mukavalla tavalla siinä yhdistyy tekemisen meininki. Itse suosin raikasta Fiskarsin pilsiä, kepeää vehnää tai Fiskarsin hedelmäisen raikasta farmhouse alea, Funky Luomua. Erittäin hyvän kokonaisuuden saa tietysti myös japanilaisilla lagereilla, joista oma suosikkini on raikas Asahi, varma valinta sushille.
Myytte olutta myös ulos ravintolasta. Miten tämä on käytännössä sujunut?
-”Meillä valmistuu paljon mukaan vietäviä annoksia ja haluamme pitää vähittäismyyntihinnat kilpailukykyisenä kaupan kanssa. Vähittäismyyntiluvalla ulosmyytävät tuotteet eivät kuitenkaan saa hinnaltaan olla edullisempia kuin paikan päällä nautitut ja se tietysti pitää ulosmyynnin vähäisenä. Harmillisesti politiikka suosii edelleen kaupan myyntiä ja näin joudumme tinkimään myös paikan päällä nautittavien juomien katteista. Olut ei meillä ole kuitenkaan päätuote, vaikka voikin olla osa ateriaelämystä. Edullisella hinnalla ja monipuolisella valikoimalla se toimii kuitenkin myös sisäänheittotuotteena. Pääasiassa katteemme tulee ruoasta, mutta ehkä olut kyytipoikana saa myös syömään enemmän, kun koko paketti on asiakasystävällisesti kasassa. Meillä ei ole lainkaan harvinaista tilata lisää syötävää kesken aterioinnin”.
Aiemmin ohjasimme take away -asiakkaat olutostoksille naapuriin R-kioskille, mutta vähittäismyyntiluvan saatuamme myymme oluita ulos päivittäin take away-annostemme kanssa. Tästä mahdollisuudesta olemme saaneet hyvin paljon positiivista palautetta ja ehkä valikoimakin vielä laajenee tulevaisuudessa”.
Ville Hakonen ravintolan edustalla.
Kuvat: Mikko Hentunen