EU katsoo Suomen etämyyntilakiehdotuksen ongelmalliseksi

EU komissio on ottanut kantaa Suomen lakiehdotukseen etämyynnistä ja toimitusluvista. Komission mielestä Suomessa oleva etämyynnin nykytila on laiton, ja mahdollinen uusi laki tekee tilanteesta vielä ongelmallisemman, kun ei ole täysin selvää että aiotaanko toimituslupaa soveltaa ulkomailta tuleviin juomiin vai ei. Toimituslupamenettely asettaa nimittäin ulkomailta tulevat juomat komission mielestä syrjivään asemaan.

Suomen hallituksen valmistelemaan alkoholin etämyyntilakiehdotukseen on tullut kommentit EU komissiolta. Kommenttipaperista tulee ilmi, että Suomen etämyynnin epäselvä oikeustila on tällä hetkellä komission mielestä EU-oikeuden vastainen. Eli Suomi tavallaan säätää komission mielestä uutta lakia tilanteeseen, joka on lainvastainen sellaisenaan, joka on ongelmallinen noin lainsäätönäkökulmasta.

EU komission kommenteissa kerrotaan, että vaikka ilmoitettu etämyynti-lakiluonnos koskee lähtökohtaisesti ehdotettua alkoholin toimituslupaa, niin komissio ottaa kantaa myös vähittäismyyntilupavaatimukseen, katsoen sen kielletyksi tuonnin rajoitukseksi. Tätä koskevassa kohdassa on myös selkeyttävä tulkinta sille, mitä komissio tarkoittaa rajat ylittävällä etämyynnillä: “toimittajia, jotka kuljettavat alkoholijuomia Suomessa asuvan kuluttajan verkosta ostamina muiden jäsenvaltioiden toiminnanharjoittajien puolesta”. Kyseessä on siis komission mielestä tässä nettikauppa, jossa toisessa jäsenvaltiossa toimiva myyjä järjestää kuljetuksen erillisen kuljetusliikkeen kautta eikä myyjä kuljeta itse juomia Suomeen, mikä katsottiin korkeimman oikeuden Alkotaxi-tuomiossa kielletyksi vähittäismyynniksi.

Kun komission mielestä on epäselvää, aiotaanko vaatia myös toimituslupaa toisista jäsenvaltioista tuotaville juomille, komissio katsoo lakiehdotuksen mahdollisesti synnyttävän toimitusrajoituksia “ilman oikeudellista perustetta”. Tässä komissio viittaa Suomen sosiaali- ja terveysministeriön(STM) 16.8.2024 toimittamaan vastaukseen komission lisätietopyyntöön, todeten että laissa pitäisi selvästi sanoa, ettei toimituslupa koske nettikauppaa toisista jäsenvaltioista. Komissio katsoo, että on kiistatonta,  että etämyynnin kieltäminen syrjisi toisten jäsenvaltioiden verkkokauppoja, joka ei ole vapaan liikkuvuuden mukaista. Komission mielestä nyt suunnitellulla kotiinkuljetuslailla lisättäisiin etämyyntiin liittyvää oikeudellista epävarmuutta, luultavasti siitä syystä, että jo viranomaistulkinnassa nykyisen vähittäismyyntilupavaatimuksen päälle tulisi mahdollisesti vielä toimituslupavaatimus.

Ratkaisuksi komissiolle käytännössä riittäisi lakiin maininta, että vähittäismyyntilupaa ei vaadita toiseen jäsenvaltioon sijoittuneelta verkkomyyjältä, eikä tämän järjestämään erillisen kuljetusfirman toimitukseen vaadita toimituslupaa. Nykyistä lakia pitäisi muuttaa selkeyden takia niin, että Suomen laissa lukisi, ettei vähittäismyynti ja toimitusluvat koske etämyyntiä.

Verkkomyynnin osalta komissio jakaa toiminnan kahteen osaan: 1) myyntiin ja 2) toimitusjärjestelmään. Kun  toimitusjärjestelmä tapahtuu Suomen maaperällä, niin sen osalta voisi teoriassa vaatia yhdenmukaisia menettelyitä koti- ja ulkomailla myytyjen juomien osalta. Tähän  komissio kommentoi jo etämyynnin kieltoyritysten yhteydessä vuosina 2017 ja 2018, että vähemmän rajoittava tapa olisi jaella verkossa myydyt juomat luvan saaneissa noutopaikoissa. Mutta tästä huolimatta yhdenmukaisesti sovellettavalla järjestelyllä ei saisi olla tuontituotteita syrjivä vaikutus. Komissio siis katsoo, että ehdotuksen mukainen toimituslupasääntely olisi EU-oikeuden vastainen, jos sitä sovelletaan ulkomaisiin toimijoihin.

Lyhyesti:  Komissio katsoo, että nykytilanne on laiton, se tulisi ratkaista ja uusi lakiehdotus toimituslupineen saattaisi asettaa ulkomailta tilatut juomat syrjivän tilanteeseen.

Lähde: EU-komissio ilmoitus 2024/521/FI, haastattelu Rikhard Sjöberg

Kuvitus Oskari Sarkima

Katso lisää:

Palaute vaikutti: Lakiesityksessä etämyynnin piiriin myös käsityöläisoluet(12%) ja tilaviinit(13%)