Espoon K-Supermarket Lippulaivan kuulumiset
Juomaposti utelee aina välillä Juomatutka K-kauppa kumppaneiltaan miten on mennyt ja onko mitä suunnitelmissa. Nyt on vuorossa K-Supermarket Lippulaiva Espoosta ja kysymyksiin vastaa aina niin energinen kauppias Juuso Österman.
Mitäpä kuuluu Lippulaivalle?
– Alkoholilain muutoksen myötä saatiin paljon uutuuksia ja nyt haetaan asiakkaille sopivia valikoimia. Myynnillisesti olisi parempikin voinut olla. viime vuoden ananaslonkerobuumi oli ohi ja siellä varsinkin nähtiin laskua. Kokonaisuudessa myynti kuitenkin kehitti, mutta näkyi kyllä kuluttajien siirtyminen, edullisempii vaihtoehtoihin
Miten käymisteitse valmistettujen, enintään kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien saapuminen ruokakauppoihin on näkynyt juomien menekissä yleisesti? Onko muutos tuonut mukanaan jotain yllättävää?
– Suurin yllätys oli ehkä, ettei juuri yllätyksiä tullut. Kun laki uudistui tavaraa, saatiin aika sujuvasti kauppaan ja ei oikein ollut suuria poikkeuksia normaalivuoteen. Toki saatiin täysin uusi kategoria ja mahdollisuus tarjota vahvempia oluita, mikä antoi mahdollisuuden tarjota niitä ruoan seuraksi. Suurimpana saavutuksena oli ensimmäisten ”oikeiden” viinien tuominen kauppaan, kun toimme yhdessä Viinitien kanssa meille Moselin alueelta palkittujen tuottajien neljä viiniä myyntiin. Kaikki viinit olivat luontaisesti alle uuden rajan eli näitä ei ollut laimennettu. Näissä huomioitavaa myös oli, että osa tuotteista ei ole edes aiemmin ollut Alkossa tarjolla, joten pystyimme näyttämään asiakkaille mitä voimme parhaimmillaan kauppana tarjota saadessamme viinejä myyntiin: uuden kanavan, joka mahdollistaa erilaistumisen ja myös harvinaisempien viinien tuonnin asiakkaan saataville.
Onko kauppanne juomaosastolle odotettavissa uudistuksia vuoden 2025 aikana, jos on, niin millaisia?
– Tällä hetkellä ei ole suurempia uudistuksia tulossa. Teimme tänä vuonna osastolle merkittävän muutoksen viinien tulon myötä ja panostimme siihen jo merkittävästi. Nyt hiotaan valikoimat kuntoon ja entistä paremmin saada vietyä juomakulttuuria eteenpäin ruoan hyvänä parina.
Oletteko huomanneet asiakkaittenne ruokien ja juomien yhdistämisen trendin kasvamisen liikkeessänne.
– Kiinnostus viinin, kuin myös oluen yhdistämiseen ruokaan on ollut kasvamassa ja olemmekin tuoneet aktiivisemmin tuotteita tiskille tarjolle. Vielä ollaan alussa matkaa, mutta tässä on paljon potentiaalia ja näitä asioita käydään nyt läpi valmistajien ja maahantuojien kanssa.
Onko teillä terveisiä Juomapostin lukijoille?
– Antakaa kaupoille mahdollisuus myös tässä uudessa markkinassa. Uskon, että voimme toimia tulevaisuudessa hyvänä kanavana viineille. Lisäksi kannustan tukemaan suomalaista pienpanimokulttuuria. Siellä on moni hankaluuksissa inflaation kanssa, joten nostetaan yhdessä kotimaiset pienpanimobisset ilmaan ystävien seurassa ja iloitaan jatkuvasti eteenpäin menevää juomakulttuuriamme.
Espoon K-Supermarket Lippulaiva on nimensä veroinen myös laadukkaalla juomaosastollaan