Suomen kansainvälisin olutfestivaali Craft Beer Helsinki laajentaa Ullanlinnaan

Advertoriaali

Craft Beer Helsinki Ullanlinna järjestetään 23.-25.8. pääkaupungin kuvankauniissa Meripuistossa Ullanlinnan merellisessä kaupunginosassa.

Jo neljäs CBH -tapahtuma tuo tyylilleen uskollisena tarjolle valtavan valikoiman tuotteita ympäri maailman. Modernin olutkulttuurin tyylit edellä kulkeva CBH Ullanlinna on ehdottomasti oluenmaistelijan ykköstapahtuma Rautatientorin sisarensa rinnalla. Craft Beer Helsingin perustajat Jukka Forsberg ja Tero Forsberg halusivat pääkaupunkiin uudenlaisen olutfestivaalin. Miehet tunnetaan myös pienpanimo Humaloven perustajina.

Itse Craft Beer Helsinki syntyi alun perin halustamme laajentaa festivaalitarjontaa sekä nostaa suomalaista olutkulttuuria ja samalla ennen kaikkea saada omia oluitamme festivaaleille ja tapahtumiin”, kertoo Jukka Forsberg. ”Ennen Craft Beer Helsinkiä Humalove ja me itse kiersimme eri oluttapahtumia sekä panimona, että kuluttajina. Poimimme kokemuksistamme parhaat jutut ja tunnistimme kehityskohteet joiden perusteella Craft Beer Helsinki alkoi hahmottua”, kertoo Jukka Forsberg. Johtavana ajatuksena oli, että tapahtuman pitää olla suuri ja keskeisellä paikalla.

Halusimme perustaa valtavan terassin keskelle Helsinkiä. Se saisi parhaan huomioarvon ja olisi loistavien kulkuyhteyksien päässä. Rautatientori oli itsestään selvä valinta. Tapani Virtasella oli vankka kokemus tapahtumajärjestämisestä tapahtuman toisen omistajan Runner’s High:n juoksutapahtumien kautta, jolloin Humaloven porukka sai keskittyä olut- ja ruokatarjonnan organisointiin ja markkinointiin.”

Ensimmäinen Craft Beer Helsinki järjestettiin 2016 ja se oli välitön menestys. Paikalle saapui yhteensä yli 10— 000 kävijää. Suuri hanapainotteinen valikoima ja sen ohessa myytävä laadukas ruoka oli toimiva yhdistelmä. Alusta asti festivaalin teemana on myös ollut kansainvälisyys. Puolet ulkomaalaisia ja puolet kotimaisia panimoita. Ahkera verkostoituminen alkoi todella tuottaa tulosta seuraavana vuonna, jolloin Rautatientorille saapui jo noin 14 000 kävijää harvinaisten herkkujen perässä. Festivaalialueen kävijämäärää jouduttiin rajoittamaan tapahtuman suuren suosion takia.

2018 Craft Beer Helsinki on jo käsite. CBH -tiimi ideoi kesän ensimmäiseen tapahtumaan Suomen ensimmäisen Bottle Shop -kaupan. Alkoholilakiuudistuksen myötä mahdollistunut juomien ulosmyynti oli Suomelle iso askel kohti eurooppalaisempaa olutkulttuuria. Mukaan ostettavat oluet ja siiderit laajensivat tapahtuman kävijöiden maistelukokemukset festivaalin aitojen ulkopuolelle.

”Craft Beer Helsinki Ullanlinna mahdollistaa meille entistä suuremman tarjonnan. Rautatientorin tapahtuma-alueelle ei yksinkertaisesti mahdu kaikkea sitä, mitä haluamme tuoda esiin rajoittamatta yleisömäärää. Meripuisto Ullanlinnassa mahdollistaa festivaalin rakentamisen tilarajoituksia jatkuvasti miettimättä. Tarkoituksenamme on toteuttaa CBH Ullanlinnasta Suomen suurin olutfestivaali lähivuosien aikana”, kertoo tapahtuman tuottaja, UG Brewerysta tuttu Ilkka Miettinen. CBH Ullanlinna uudistaa myös tapahtuman markkinointia. Laajempi alue ja lisätyt asiakaspaikat mahdollistavat ennakkomyynnin myös yrityspaketteina. Hinnoittelu on Craft Beer Helsingille tyypillisesti yleisöystävällinen. Liput kannattaa varata ajoissa, sillä yleisöä vetää CBH Ullanlinnan lisäksi samaiseen Meripuistoon huipentuva Helsinki City Marathon.

Ullanlinnan vetonauloina toimivat mm. Mikkeller, Cervisiam, itävaltalainen Brew Age sekä tietysti Suomen omat pienpanimot. Ruokatarjonnasta vastaavat mm. Sori Taproom, Social Burgerjoint ja Texas BBQ. Mukana tietysti myös edellä mainittu Bottle Shop, johon panimot voivat vapaasti tuoda kaikki enintään 5,5% tuotteensa myyntiin.


Olutpostin haastattelussa— Tapani Virtanen Craft Beer Helsinki -työryhmästä

Liput tapahtumaan tästä

Advertoriaali