Arctic Blue Oat kauralikööri tuli markkinoille
Kesäkuun alussa jakeluun tullutta maailman ensimmäisen gin-pohjaista kauralikööriä saa nyt Alkosta ja Viking Line -laivoilta.
”Vastaanotto jakeluteissämme on ollut innostunut, Japania myöten. Kaurapohjaisen gin-liköörin kehittäminen osui ja lanseeraus ilmeisimmin oikeaan”, kertoo Arctic Blue Beverages Oy:n toimitusjohtaja Valtteri Eroma. Arctic Blue Beverages omaa kauraosaamista myös yhtiön hallituksessa, jossa istuu kauratuoteyhtiö Kaslinkin entinen toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen.
Globaalisti maitoa korvaavat tuotteiden markkinat ovat kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana noin kymmenestä miljardista eurosta kahteenkymmeneen miljardiin euroon. Suomessa Keskolla vegaanituotteiden kasvu on ollut viimeisenä kahtena vuonna yli 30 prosenttia vuodessa. S-ryhmällä tuotteiden menekki on viime vuosina kasvanut keskimäärin yli 20 prosenttia vuodessa ja yli kaksinkertaistunut neljässä vuodessa. Viime vuonna kaurapohjaisten juomien volyymi kasvoi kolmanneksen.
Puhtaasti kasviperäistä ruokavaliota noudattavien määrä kasvaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tämän odotetaan lisäävän kasvipohjaisten elintarvikkeiden ja juomien, kuten kaurajuomien kysyntää lähivuosina. Esimerkiksi Latinalaisessa Amerikassa sekä Lähi-idässä ja Afrikassa maitoa korvaavien kasviperäisten juomien levinneisyys ja tietoisuus on vielä vähäistä. Sen sijaan Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja joissain Aasian maissa, kuten Japanissa, maitoa korvaavien kaurajuomien vahva lanseeraus on avannut vientimarkkinoita myös kaurapohjaisille alkoholijuomille.
”Nyt on meidän aikamme iskeä”, toimitusjohtaja Eroma toteaa.
Lähde ja kuva: Arctic Blue Beverages