8 prosenttisten juomien vapauttaminen ei nostanut kaupan juomamyyntiä merkittävästi 2024

Päivittäistavarakauppa ry on julkaissut viime vuoden myyntitilastot. Niissä näkyy, että alkoholijuomien myynnin arvo kasvoi viime vuonna 2 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna, lakiuudistuksen jälkeen luku oli 3,4%. Enemmän nousi vähäalkoholisen ja alkoholittoman oluen myynti, vuoteen 2023 verrattuna 27 %, toki pohjalitrat ovat tässä tuoteryhmässä pienemmät.

juomaosasto

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo vuonna 2024 oli 22,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osuus oli 16,9 miljardia euroa. Kuluttajahinnat nousivat keskimäärin 1,6 prosenttia ja elintarvikkeiden hinta laski keskimäärin 0,5 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta* vuodelta 2024.

Alkoholijuomien myynnin osuus koko päivittäistavaramyynnistä oli 1,8 miljardia euroa eli 8,1 prosenttia. Viimekesäinen alkoholilain muutos näkyy päivittäistavarakaupassa rajallisesti, alkoholijuomien myynnin arvo kasvoi viime vuonna vain 2  prosenttia vuoteen 2023 verrattuna.

Rypäleviinejä ja samaan tuoteryhmään kuuluvia vastaavia juomia** myytiin ruokakaupassa viime vuonna 52 miljoonalla eurolla. Niiden osuus päivittäistavarakaupan alkoholimyynnistä oli 2,8 % ja osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä 0,2 %. Vertailun vuoksi voidaan katsoa, että lager- ja muita oluita myytiin 1 203 miljoonalla eurolla, se onkin suurin tuoteryhmä alkoholijuomista 65 prosentin osuudellaan. Vuoteen 2023 verrattuna olut-tuoteryhmän myynnin arvo laski 1,7 prosenttia.

Alkoholilain muutos tuli voimaan kesäkuun alkupuolella, joten uudistuksen vaikutusta päivittäistavarakaupan myyntiin voidaan tarkastella vertaamalla myynnin kehitystä heinä-joulukuussa 2024 vastaavaan ajankohtaan vuonna 2023. Lakimuutoksen jälkeisessä vertailussa alkoholin myynnin arvo päivittäistavarakaupassa kasvoi 3,4 prosenttia.

Vaikka korkeintaan kahdeksanprosenttiset oluet ja siiderit tulivat kesäkuussa ruokakauppoihin, on näiden tuoteryhmien myynti laskussa. Suomessa tuotettuja oluita ja lonkeroita myydään ylivoimaisesti enemmän verrattuna ulkomailta tuotaviin viineihin ja muihin rypäletuotteisiin.

–  Kuten ennakoimme, alkoholilain uudistuksen vaikutus on hyvin maltillinen. Vuoden 2024 alkoholitilastoissa Alkon myynnin lasku ja kuluttajien siirtyminen miedompiin alkoholijuomiin tulee todennäköisesti näkymään alkoholin kokonaiskulutuksen laskuna, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoo tiedotteessa.

Vähäalkoholista ja alkoholitonta olutta myytiin  70,4 miljoonalla eurolla. Niiden osuus koko alkoholimyynnistä oli 3,8 prosenttia.

– Vähäalkoholisen ja alkoholittoman oluen myynti jatkaa kasvua. Viime vuonna myynnin arvo kasvoi jopa 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, jatkaa Loikkanen.

Alkoholin kulutus on Suomessa laskenut jatkuvasti vuodesta 2007. THL:n viimeisimmän tilaston*** mukaan alkoholijuomien kokonaiskulutus Suomessa oli 8,7 litraa sataprosenttisena alkoholina 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti, joka on alle Euroopan keskitason.

Alkoholijuomien ostaminen vähittäismyynnistä eli päivittäistavarakaupoista ja Alkosta väheni 3 prosenttia vuonna 2023. Vähittäiskulutuksen osuus kokonaiskulutuksesta oli 75 prosenttia, joten sen väheneminen vaikutti kokonaiskulutukseen enemmän kuin matkustajatuonnin ja anniskelukulutuksen kasvu (vuoteen 2022 verrattuna, jossa pandemian vaikutus vielä näkyy) , myös alkoholijuomien ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista väheni huomattavasti, noin 62 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.

THL:n viimeisimmistä tilastoista voi lukea, että juomasekoitusten kulutus lisääntyi lähes 15 prosenttia vuonna 2023 vuoteen 2022 verrattuna. Muiden juomaryhmien kulutus väheni. Oluet olivat edelleen suurin juomaryhmä 46 prosentin osuudella. Väkevien alkoholijuomien osuus kulutuksesta oli 21 prosenttia, ja mietojen viinien osuus 20 prosenttia.

*Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavaa tilastoa on julkaistu vuodesta 2020 alkaen. Tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju. Kauppahalli24 oli mukana vuoden 2022 ensimmäisestä neljänneksestä vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen.

**Rypäleviinien tuoteryhmä sisältää viinit ja muut rypäletuotteet sekä tuoteryhmään kuuluvien juomien tyyppiset alkoholittomat vastineet.

***THL Alkoholijuomien kulutus 2023.

Lähde: PTY, THL, kuvat Olutposti