Videolla tarjoillaan olutkulttuuria musiikkialalle ja päinvastoin
Oluen ja musiikin liitto on ollut olemassa jo kauan mutta vasta viime vuosina juoma- ja ruokakulttuuri on noussut tasoihin, ja jopa astetta korkeammalle kuin perinteiset populaarikulttuurin muodot kuten musiikki- ja elokuva.
Näiltä lähtökohdilta OlutPOSTI ja Suomen Olutseura ry tuottivat ”Olutkulttuuri musiikissa ja musiikkikulttuuri oluessa” nimisen paneelin Suomen suurimpaan musiikkialan Musiikki & Media nimiseen ammattilaistapahtumaan. Tilaisuus pidettiin ja se videoitiin Tampereen Sokos Hotelli Tornissa 7.10 lauantaina. Paneelin avasi Suomen Olutseuran puheenjohtaja Antti Kotti tuoden tilaisuuteen olutseuran tervehdyksen ja kertoen seuran toiminnasta. Itse paneelissa keskustelua herätti niin alkoholilaki- kuin erikoisoluiden asema musiikkifestivaaleilla.
”Onko olutkarsinoiden aika ohi festivaaleilla ja onko oluen hinta siellä jo tapissaan?”
Festivaalijohtaja Sami Rumpunen Provinssi festivaaleilta ja Hartwallin tapahtumavastaava Juha Korvola avasivat yhteistyökuvioita. Raskasta Joulua produktion isä Erkka Korhonen ja Vakka- Suomen Panimon panimomestari Jani Vilpas ovat toimineet yhdessä Raskasta Joulua oluen merkeissä jo neljä vuotta. Kummassakin tapauksessa korostettiin tapahtumien merkitystä panimoiden sekä oluiden brändeille.
Yleisöltä kysyttäessä.Kuinka moni teitä on käynyt olutfestivaaleilla tai tastingeissa nousi ilahduttavasti usea käsiä.Heti perään Jani Vilpas kertoikin kaikille kuinka olutta maistellaan oikeaoppisesi. Paneelissa otettiin myös kantaa alkoholipolitiikkaan. Yleisö peukutti mm. ulosmyyntioikeutta panimoille sekä vapaampaa alkoholipolitiikkaa kautta linjan.
Olutkulttuuri musiikissa ja musiikkikulttuuri oluessa” paneelin moderaattorina toimi OlutPOSTIn ja Provisual Oyn tuottajana toimiva Jari ”cyde” Hyttinen.
Paneelin tuotti Suomen Olutseura ry ja OlutPOSTI
Mikä on Musiikki & Media tapahtuma?
Musiikki & Mediassa vierailee vuosittain yli 800 kotimaista toimijaa levy-, kustannus-, live-, jakelu-, tuotanto- ja media-aloilta. Lisäksi tapahtumaan saapuu noin 100 kansainvälistä ammattilaista jopa kahdestakymmenestä maasta.— Musiikki & Media onkin suomalaisen musiikkialan tärkein väylä kansainvälisille markkinoille.